Úvod do pojmového inženýrství: 1. Definice, rozsah a kontext projektu pojmového inženýrství 2. Deskriptivismus a preskriptivismus 3. Vztah jazyka a myšlení: sémantika a metasémantika; externalismus a internalismus 4. Relativismus a pojmový relativismus Předchůdci 5. Analytická filozofie: pojmová analýza 6. Pragmatismus: od holizmus k inferencializmu 7. Hermeneutika: interpretativní aspekt pojmového inženýrství Aplikace PI: analýza případových studií 8. Analýza případových studií: filozofie umění (umění) 9. Analýza případových studií: etika (gender/pohlaví) 10. Analýza případových studií: biologie (rasa, druh) 11. Analýza případových studií: epistemologie (pravda) 12. Analýza případových studií: filozofie vědy (atom, prostor) Vyučovací metody - moderovaná diskuse - skupinová práce - praktické cvičení - demonstrace a výklad Hodnotící metody - prezentace (20%) - účast na diskusích (20%) - závěrečná esej (60%) Literatura: - AUSTIN, J. L. (1939): Are There A Priori Concepts? Proceedings of the Aristotelian Society, Supple-mentary Volume 18, 83-105. - AUSTIN, J. L. (1961): The Meaning of Word. In: Urmson, J. O. - Warnock, G. J. (eds.): J. L. Austin. Philosophical Papers. London: Oxford University Press, 23-43. - BLACKBURN, S. (1999): Think. A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford Uni-versity Press. - BURGESS, A, CAPPELEN, H, PLUNKETT, D. (eds.) (2020): Conceptual Engineering and Conceptual Ethics. Oxford: Oxford Uni-versity Press. - CAPPELEN, H. (2018): Fixing Language. An Essay on Conceptual Engineering. Oxford: Oxford University Press. - EKLUND, M. (2015): Intuitions, Conceptual Engineering, and Conceptual Fixed Points. In: Dale, Ch. (ed.): The Palgrave Handbook of Philosophical Methods. Palgrave: Macmillan, 363-385. - FLORIDI, L. (2011): A Defence of Constructionism: Philosophy as Conceptual Engineering. Meta- philosophy, 42 (3), 282-304. - HASLANGER, S. (2000): Gender and race: (what) are they? (what) do we want them to be? No?s 34 (1): 31-55. - HUEMER, M. (2015): The Failure of Analysis and the Nature of Concepts. In: Dale, Ch. (ed.): The Palgrave Handbook of Philosophical Methods. Palgrave: Macmillan, 51-76. - ISAAC, M.G. (2020). How to conceptually engineer conceptual engineering? Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 1-25. - KOCH, S. (2020). Engineering what? On concepts in conceptual engineering. Synthese, 380, 1-21. - MARGOLIS, E., LAURENCE, S. (2019): Concepts. In: Zalta, E. N. (ed.): The Stanford Encyclope-dia of Philosophy. - SAWYER, S. (2018): The Importance of Concepts. Proceedings of the Aristotelian Society, 118 (2), 127- 147. - SAWYER, S. (2020): The Role of Concepts in Fixing Language. Canadian Journal of Philosophy, 50 (5), 555-565. - SCHARP, K. (2007): Replacing Truth. Inquiry, 50 (6), 606-621. - SCHARP, K. (2020). Philosophy as the study of inconsistent concepts. In A. Burgess, H. Cappelen, D. Plunkett (dds.) Conceptual engineering and conceptual ethics. Oxford: Oxford University Press. Chap. 19, 396-416. - SPEAKS, J. (2019): Theories of Meaning. In: Zalta, E. N. (ed.): The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům příležitost seznámit se a kriticky vypořádat s projektem filozofie jako pojmového inženýrství (dále jen PI). Obsahem kurzu je hledání odpovědí na otázky: Mohou být naše pojmy nebo naše reprezentační nástroje zdokonalovány? A pokud ano, v jakém smyslu a za jakých podmínek mohou být zdokonalovány? Za těmito otázkami se skrývá předpoklad, že naše reprezentační nástroje mohou být v určitém smyslu defektní. Pokud je tomu tak, pak by jádro filozofické práce mělo spočívat právě v pokusech o odstranění míry nevhodnosti toho, jak tvoříme a/nebo jak používáme naše reprezentační nástroje. Filozofování v duchu PI by tedy mělo být kriticko-tvůrčím procesem, který je založen jak na (i) objasňování, tak i (ii) zdokonalování našich reprezentačních nástrojů. První část procesu spočívá v určování toho, co naše reprezentační nástroje aktuálně vyjadřují. Druhá část v navrhování strategií na dosažení toho, aby naše reprezentační nástroje lépe plnily námi stanovené cíle.
- sebeprezentace: schopnost jasně a strukturovaně formulovat své názory - analytické myšlení: schopnost identifikovat klíčové prvky/konstituenty celků a porozumět jejich vzájemným vztahům - kritické myšlení: schopnost přesně a výstižně formulovat námitky vůči názorům jiných a revidovat své vlastní názory pod vlivem zdůvodněné kritiky a schopnost odhalit zamlčené předpoklady a nevyvozené důsledky (textů/názorů)
|