Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod; vůdčí myšlenky fenomenologie 2. Četba a interpretace: Husserl: Krize evropských věd, § 9 3. Četba a interpretace: Husserl: Původ geometrie, část I 4. Četba a interpretace: Husserl: Původ geometrie, část II 5. Četba a interpretace: Merleau-Ponty: shrnutí kurzu o Instituci (1954) 6. Četba a interpretace: Merleau-Ponty: úryvek z pracovních poznámek ke kurzu o Instituci (1954); úryvky z kurzu Husserl na hranicích fenomenologie (1960) 7. Četba a interpretace: Merleau-Ponty: úryvky z Fenomenologie vnímání (1945) a Prózy světa (1951) 8. Četba a interpretace: Derrida: Úvod k Husserlovu Původu geometrie (1962), část I 9. Četba a interpretace: Derrida: Úvod k Husserlovu Původu geometrie (1962), část II 10. Četba a interpretace: Derrida: Úvod k Husserlovu Původu geometrie (1962), část II 11. Současné interpretace fenomenologických přístupů k matematice; kognitivně-vědní výzkumy matematiky; kognitivní archeologie 12. Závěr Základní literatura Bergo, L., & Lawlor, B. (2002). Maurice Merleau-Ponty: Husserl at the Limits of Phenomenology. Northwester University Press. Derrida, J. (1989). Edmund Husserl's Origin of Geometry: An Introduction. University of Nebraska Press. Husserl, E. (1970). The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An introduction to phenomenological philosophy. Northwestern University Press.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz je věnován interpretaci Husserlova pozdního textu "Původ geometrie" (1936), který se zabývá tím, jak se ideální předměty, které studuje např. matematika, vztahují k sociokulturním a historickým podmínkám své konstituce. Ideální pravdy geometrie (a obecněji všechny vědecké pravdy) jsou definované tím, že platí nutně a nezávisle na tom, kdo, kdy a kde jejich platnost nahlíží. Geometrie i vědy obecně však mají své dějiny a jsou v určiém smyslu vynalézány. Kurz se zaměřuje na to, jak Husserl a jeho interpreti navrhují skloubit tyto dva požadavky. Kromě podrobné analýzy Husserlova primárního textu se kurz zabývá i jeho novějším odkazem, konkrétně dvěma významnými interpretacemi Husserlových myšlenek, které vypracovali Jacques Derrida (Úvod k Husserlovu "Původu geometrie", 1962), Maurice Merleau-Ponty (komentáře k Husserlovu "Původu geometrie", 1960-61). Kurz kromě toho zohlední také nejnovější výklady zmíněných otázek v sekundární literatuřem, současné filozofii matematiky a filozofii vědy.
Studenti porozumí fenomenologicky motivovaným argumentům, podle nichž jsou ideality historicky, řečově a společensky podmíněné předměty.
|
Předpoklady
|
Základní obeznámenost s fenomenologií je výhodou. K účasti na kurzu není nutná pokročilá znalost matematiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Docházka: studenti jsou povinni se účastnit prezenční výuky, tolerují se dvě absence. Domácí příprava: studenti na každou hodinu budou číst text o rozsahu cca 25 stran. Jazyková kompetence: většina textů bude k dispozici v češtině, ale znalost alespoň jednoho světového jazyka je nutná.
|
Doporučená literatura
|
|