Předmět: Vybrané problémy filozofie člověka 6 (Antropologická diference)

» Seznam fakult » FIF » KFI
Název předmětu Vybrané problémy filozofie člověka 6 (Antropologická diference)
Kód předmětu KFI/NPCL6
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Labuda Pavol, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní poznámky k AD: kritéria, rozsah a meze 2. Co mohou filosofové udělat pro identifikaci AD? 3. AD Narativy 4. Úvahy o logice antropomorfismu a antropodeniality 5. AD: Sdílená pozornost 6. AD: Teoretická racionalita a antropologická diference 7. Portmannův pohled na antropologickou diferenci 8. AD: kolektivní intencionalita 9. Aditivní vs. transformační pojetí racionality 10. Inteligence a rozum u zvířat 11. Logika a hranice zvířecí mentality 12. Antropologická diference: kritika a vyvracení LITERATURA: Glock, H.-J. (2012): The Anthropological Difference: What Can Philosophers Do To Identify the Differences Between Human and Non-human Animals?. Royal Institute of Philosophy Supplement 70, 105-131. Jaroš, F. (2021): Portmann's View on Anthropological Difference. In: Jaroš, F., Klouda, J. (eds.). Adolf Portmann. Biosemiotics, vol 23. Springer, Cham., 119-142. Jaroš, F. & Maran, T. (2019): Humans on top, humans among the other animals: Narratives of anthropological difference. Biosemiotics 12(3), 381-403. Starzak, T. (2012): Papineau's Theoretical Rationality and the Anthropological Difference. Philosophia 40, 473-482. Urban, Petr (2014): Joint Attention and Anthropological Difference. Environmental Philosophy 11 (1). 59-70. Wendler, H. (2020): Philosophical primatology: Reflections on theses of anthropological difference, the logic of anthropomorphism and anthropodenial, and the self-other category mistake within the scope of cognitive primate research. Biological Theory 15(2), 61-82. Wiersbinski, P. (2020): Conceiving the Anthropological Difference as a Categorical Divide: Is There Any Room Left for Empirical Research? In: Bauer, Alexander Max und Meyerhuber, Malte (Hrsg.), Empirical research and normative theory. Transdisciplinary perspectives on two methodical traditions between separation and interdependence, De Gruyter, Berlin. Wild, M. (2022): Understanding animal minds. Between hermeneutics and hydraulics. In: Pfisterer, C.C., Rathgeb, N., & Schmidt, E. (eds.). Wittgenstein and Beyond: Essays in Honour of Hans-Johann Glock (1st ed.). Routledge, 165-184. Wunsch, M. (2018): Vier Modelle des Menschseins. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 66(4), 471-487.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout studentům příležitost seznámit se a kriticky vypořádat s pojmem antropologické diference. Obsahem kurzu je filozofické (ale vědou informované) hledání odpovědi na otázku, zda existuje zásadní nebo kategorický rozdíl mezi lidmi a ostatními druhy živočichů. Na výjimečnosti nějakého druhu není nic zvláštního. Každý biologický druh se liší od všech ostatních, tj. má nějaké jedinečné vlastnosti. To však ponechává stále otevřenou možnost, že lidé mají vlastnosti, které a) nás odlišují "kategoricky" nebo "bytostně" od všech ostatních druhů; b) jsou zásadní v tom smyslu, že se od nich odvíjejí (všechny) ostatní relevantní rozdíly; c) jsou důležité, zejména pro náš sebeobraz, například proto, že nám zajišťují vyšší duchovní nebo morální status než ostatním druhům.
- sebeprezentace: schopnost jasně a strukturovaně formulovat své názory - analytické myšlení: schopnost identifikovat klíčové prvky/konstituenty celků a porozumět jejich vzájemným vztahům - kritické myšlení: schopnost přesně a výstižně formulovat námitky vůči názorům jiných a revidovat své vlastní názory pod vlivem zdůvodněné kritiky a schopnost odhalit zamlčené předpoklady a nevyvozené důsledky (textů/názorů)
Předpoklady
ukončené bakalářské studium filozofie

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

- studium předem zadaného textu: být schopen prokázat porozumění a orientaci ve vybraném textu; - aktivní účast v diskusi v průběhu semináře: schopnost formulovat relevantní otázky, nabízet zdůvodněné odpovědi a rozvíjet argumenty ve prospěch konkrétních stanovisek; - třicetiminutová prezentace (ppt, prezi, jiné) probíraného textu: představení cíle, teze, struktury, argumentů a závěrů probíraného textu a formulace zásadních interpretačních otázek; - vypracování analyticko-interpretační eseje (min. 15 000, max. 20 000 znaků včetně odkazů).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filozofie (2019) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filozofie maior (2019) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filozofie minor (2019) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -