Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. filosofické koncepce v Dantově Božské komedii 2. Komenského hra Diogenés Kynik "znovu naživu" v kontextu tzv. neokynismus (s přihlédnutím k interpretaci tohoto fenoménu u P. Sloterdijka) 3. drama, román, poezie a filosofie v 18. a 19. století (Fielding, Goethe, Schiller, G. Büchner, Lermontov, Puškin a Madah) 4. Konfrontace filosofie s uměleckými proudy v době tzv. první a druhé Československé republiky (zvláště novotomismus a neomarxismus - poetismus a surrealismus)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
V semestrálním kurzu jsou tematizovány a analyzovány analogie a vzájemné interakce mezi vývojem myšlení a umělecké tvorby od antiky po současnost. Základní trendy v utváření se hlavních filosofických systémů jsou vztahovány ke klíčovým událostem v dějinách malířství, sochařství, architektury, poesie, románu a dramatu. Patřičné artefakt z dějin výtvarného umění, jakož i literatury a dramatu, budou v rámci výkladu dokumentovány.
Získání přehledu o problematice vztahu mezi filozofií a uměním.
|
Předpoklady
|
Tento kurz nemá žádné předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
schopnost diskutovat o vztahu dobového myšlení a literatury na základě některého z prezentovaných uměleckých děl
|
Doporučená literatura
|
-
E. Gilson. Painting and reality, New York 1957.
-
J. J. Lehovec. Stručné dějiny světové literatury, 1925.
-
J. Pijoan. Dějiny umění (10 dílů).
-
M. Merleau-Ponty. Kniha Oko a Duch, Praha 1971.
-
V. Prokop. Přehled světové literatury 20. století, 2010.
|