Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.: úvodní hodina 2.: Popperův Úvod k Otevřené společnosti 3.: 1. kap. Otevřené společnosti: Historicismus a mýtus údělu 4.: 2. kap. OS: Hérakleitos 5.: 3. kap. OS: Platónova teorie idejí 6.: 4. kap. OS: Změna a klid 7.: 5. kap. OS: Přirozenost a konvence 8.: 6. kap. OS: Totalitární spravedlnost 9.: 7. kap. OS: Princip vůdcovství 10.: 8. kap. OS: Filosof-král 11.: 9. kap. OS: Estetismus, perfekcionismus, utopismus 12.: 10. kap. OS: Otevřená společnost a její nepřátelé LITERATURA: Základní: Popper, Karl. 2011. Otevřená společnost a její nepřátelé, I, Platónovo zaříkávání. Praha: Oikúmené. Doporučená: Platón. 2005. Politikos. Praha: Oikúmené. Platón. 2016. Zákony. Praha: Oikúmené. Platón. 2017. Ústava. Praha: Oikúmené. Ober, Josiah. 1994. "How to Criticize Democracy in Late Fifth- and Fourth-Century Athens." In: Athenian Political Thought and the Reconstitution of American Democracy, eds. J. Peter Euben, John R. Wallach a Josiah Ober. Cornell University Press. Ober, Josiah. 2008. "The Original Meaning of Democracy." Constellations, 15:1. Ober, Josiah. 2016. "The Marriage of Democracy and Liberalism is not Inevitable", Aeon, únor 4, 2016. https://aeon.co/essays/the-marriage-of-democracy-and-liberalism-is-not-inevitable. Kalaš, Andrej a Vladislav Suvák. 2013. Antisthenove zlomky. Bratislava: Univerzita Komenského. Buráň, Jan. 2018. ?Popperova interpretace Antisthena ? revize.? Aithér: časopis pro studium řecké a latinské filosofické tradice, 10:19 (prosinec): 4-29. Buráň, Jan. 2020. ?Proč chápat Popperův kritický dualismus decisionisticky.? Filozofia, 75:6 (červen): 474-489.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
"Otevřená společnost a její nepřátelé" patří mezi nejvlivnější díla politické filosofie 20. stol. Karl Popper ji dokončil r. 1943 v emigraci na Novém Zélandu coby svůj osobní příspěvek k válečnému snažení. Tato skutečnost je důležitá, neboť jasně ukazuje, že cílem jeho kritiky byl totalitarismus jako takový, a zvláště totalitarismus fašistický a nacistický - ne pouze komunistický, jak by se mohlo zdát vzhledem k popularitě, jíž se dílu dostalo během studené války (a v ČR po jejím skončení). Třebaže snahy o vysloveně totalitní kontrolu společnosti dnes přežívají již jen ve skanzenech jako je Severní Korea, tendence k tomu, co Popper nazval snahou o uzavřenou společnost se vyskytují stále a všude. Pokud tedy dílo není vysloveně aktuální, může být přinejmenším stále podnětné. To se týká i Popperových historických postřehů, které snad mohou být někdy příliš odsuzující, nebo naopak idealizující, zároveň ale zajímavým způsobem předjímají např. současné výzkumy J. Obera a dalších, kteří se zabývají antickou demokracií a jejími dobovými kritiky. Seminář provede studenty prvním dílem "Otevřené společnosti a jejích nepřátel", v němž se Popper zabývá zejména Platónem.
Student*ka získá podrobnou znalost prvního dílu Popperovy "Otevřené společnosti" jakož i pokročilou znalost jeho další filosofie a historického kontextu Athén přelomu 5. a 4. stol. př. n. l.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
četba povinné literatury (v češtině) aktivní účast v diskuzi (v češtině) maximálně 2 absence splnění zápočtového kolokvia (v češtině)
|
Doporučená literatura
|
|