Vyučující
|
-
Nejeschleba Tomáš, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Šest seminářů po 4 vyučovacích hodinách. 1. Uvedení do problematiky filosofie hudby se zřetelem ke zkoumanému období a vybraným textům pro interpretaci. Historická a systematická hlediska. Způsob práce. Rozdělení referátů. 2.-3. Augustinus: De musica libri sex. Společná četba vybraných pasáží, zejm. knihy I. a VI. Souvislosti s dalšími Augustinovými díly a s celkem jeho myšlení. 4.-5. Boethius: De institutione musica. Společná četba vybraných pasáží. Souvislosti s dalšími Boethiovými díly. 6. Závěrečné setkání. Shrnutí získaných poznatků a jejich začlenění do badatelských horizontů jednotlivých studentů. Rezerva pro dokončení referátů. Literatura: AUGUSTINUS, Aurelius. De musica libri sex. In: MIGNE, Jacques Paul, ed. Patrologiae cursus completus, sv. 32, č. 1. Paříž: 1841, s. 1081-1194. BOETHIUS, Anicius Manlius Torquatus Severinus. De institutione musica. Lipsko: B. G. Teubneri, 1867. Vyučovací metody: seminární výuka: četba a interpretace vybraných textů (východiskem může být anglický překlad a průběžné přihlížení k latinským originálům), výklad či komentář přispívající k porozumění těmto textům Hodnotící metody: prezence (max. 1 úplná absence nebo 2 absence částečné, v případě vyššího počtu absencí úkol navíc dle indiv. domluvy), průběžná příprava, aktivita během semináře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznámí studenty s vybranými koncepcemi filozofie hudby na přelomu starověku a středověku. Pozornost bude věnována především Augustinovu dialogu De musica libri sex a Boethiovu spisu De institutione musica. Náplní seminářů bude četba a interpretace vybraných pasáží, jejich začlenění do dobového myšlenkového kontextu, stejně jako přesah směrem k dalším obdobím evropského myšlení a kultury i k naší současnosti.
porozumění specifikům filosofie hudby ve zkoumaném období a ve vybraných textech, pochopení historických specifik filosofie hudby a jejich přesahů do dalších období z hlediska dějin filosofie i dějin hudby
|
Předpoklady
|
Předpokládá se zájem studenta o danou problematiku. Orientace v latinské terminologii či ve starších dějinách hudby může být výhodou, nepředstavuje však nutnou podmínku pro zapsání či zdárné absolvování předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Je požadována pravidelná účast na seminářích i příprava na ně, dále pak pravidelná aktivita v jejich rámci.
|
Doporučená literatura
|
|