Vyučující
|
-
Šebela Karel, Mgr. Ph.D.
-
Šebelová Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Stručná osnova: dedukce indukce abdukce analogie základními principy vědeckého myšlení a možné chyby: kauzalita, experiment, statistické metody argumentační chyby týkající se logického vyplývání, argumentační klamy a fauly
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz blíže představuje základní strategie racionality a korektní argumentace, jako jsou princip kauzality, experimentální metoda, odvozování a jiné. Charakterizuje konkrétní typy chyb v uvažování a argumentaci týkající se těchto principů. Seznamuje studenty s teorií logického vyplývání, různými typy usuzování (pravděpodobnostní vs. a deduktivní úsudky). Upozorňuje na chyby, kterých je třeba se v korektní argumentaci vyvarovat. Představuje postupy pro rekonstrukci argumentu a jeho evaluaci.
Studenti budou schopni charakterizovat základní strategie racionality, jako jsou odprincip kauzality, využití statistických metod, odvozování aj. Budou umět rozpoznávat různé typy chyb v usuzování a argumentaci a také v užití statistické metody. Dále budou znát pravidla logického vyplývání a umět rozlišit deduktivní vs. pravděpodobnostní úsudky. Budou schopni rekonstruovat argument a evaluovat jeho přesvědčivost. Rovněž budou schopni rozpoznat argumentační chyby založené na chybném chápání významu spojky implikace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
aktivní účast na hodinách (2 povolené absence), úspěšné absolvování závěrečného testu
|
Doporučená literatura
|
-
PICHA, M. (2014). Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
SZYMANEK, K. (2003). Umění argumentace: terminologický slovník.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
WALTON, D. (1989). Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation.. Cambridge: Cambridge University Press.
|