Název předmětu | Četba textů novověké filozofie 4 (Člověk a zvíře ve filosofii a biologii) |
---|---|
Kód předmětu | KFI/BCNF4 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- Etický rozměr vztahu člověka k mimolidským subjektům - Antropologická diference jako empirický a filosofický problém - Žitý svět (Umwelt) a svět člověka mezi Uexküllem a Merleau-Pontym - Mezidruhové interakce, zvířata jako pomocníci a společníci člověka - Filosofická antropologie - Schelerovo a Plessnerovo rozdělení Umwelt/Welt - diskuzní seminář - Portmann a Buytendijk o zvířeti a člověku - Zvíře ve dvojím světle biologie a kultury. Pražská a tartuská škola biosémiotiky - Problém zvířecích kultur - Jednají zvířata morálně? Lorenz, Tomasello a de Waal - Meze naturalismu: člověk jako osoba a zvíře jako aktér Literatura: BLECHA, Ivan. Filosofie a problém člověka. In: Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000. KOMÁREK, Stanislav. Ochlupení bližní. Praha: Academia, 2011. LORENZ, Konrad. Hovořil se zvěří, ptáky a rybami. Praha: Argo, 2013. KLEISNER, Karel (ed.). Biologie ve službách zjevu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2008. MARKOŠ, Anton. Biosémiotika 1, 2. Olomouc: UPOL, 2014. OVČÁČKOVÁ, Lenka. O původu kultury. Praha: Academia, 2017. de WAAL, Frans. Dobráci od přírody. Praha: Academia, 2014.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Člověk a zvíře ve filosofii a biologii Předmět si klade za cíl studenty seznámit s myšlením o zvířeti na pomezí filosofie a biologie. Obraz zvířete se konstruuje ve dvojí perspektivě biologie a dobově podmíněných kulturních představ. Předmět aktualizuje poznatky filosofické antropologie na straně jedné, na straně druhé problematizuje současné výzkumy kulturní evoluce a srovnávací psychologie. Poukázáno je také na etický rozměr problematiky vztahu člověka a zvířete.
|
Předpoklady |
Bez prerekvizit
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích, znalost doporučené četby. Vypracování ústní prezentace a písemného referátu o rozsahu 3-5 NS. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie minor (2022) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie maior (2022) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2016) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie maior (2019) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie minor (2019) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |