Vyučující
|
-
Kořenský Jan, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Pozornost kurzu, z hlediska způsobu práce, se upírá především k otázce výkladu obecně lingvistické problematiky příručkami s prakticky zadanou podobou a didaktickými cíli. Seminář postupně čte tzv. úvody do studia jazyka, do obecné jazykovědy a podobné texty a hodnotí, nakolik jsou vhodným nástrojem pro vstup do problematiky obecné lingvistiky. Posluchači se zaměřují na koncepci každé z příruček, snaží se vystihnout, jaká skladba témat byla v příručce zvolena, na základě jakých metodologických východisek jsou tato témata pojímána a nakolik regulérní je jejich výklad. Doktorandi při kritice jednotlivých publikací formulují pohled jednotlivých příruček na to, co je to obecná lingvistika, jaké má výzkumné zájmy a metody. Ukazují ale také, jaké má výklad těchto příruček didaktické aspekty, je-li čten lingvisticky neorientovaným čtenářem, jak může čtenáři vstupujícímu do problematiky obecné lingvistiky napomoci, co mu zamlčuje či co vysvětluje v rámci variantních možností lingvistické teorie. Zvláštní pozornost se v kurzu klade na soudržnost obecně lingvistických výkladů, ať již mají jakýkoliv teoretický základ či příslušnost k některé lingvistické škole či lingvistickému směru. Kritika jednotlivých úvodových příruček v kurzech vždy směřuje k formulování doktorandova vlastního přístupu k obecné lingvistice, tak aby se metodologicky profiloval, dále vědomě reflektoval své lingvistické přístupy a byl schopen využívat aparáty nabízené obecnou lingvistickou jakožto zastřešující vědou o jazyce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je založen na komparaci koncepcí obecné lingvistiky. Podoba kurzu je experimentální, a to v tom smyslu, že každý z doktorandů na základě kritiky zvolené koncepce předkládá svůj vlastní koncept obecné lingvistiky jakožto samostatné disciplíny s jasným vymezením metody a předmětu zkoumání. Pozornost kurzu, z hlediska způsobu práce, se upírá především k otázce výkladu obecně lingvistické problematiky příručkami s prakticky zadanou podobou a didaktickými cíli. Seminář postupně čte tzv. úvody do studia jazyka, do obecné jazykovědy a podobné texty a hodnotí, nakolik jsou vhodným nástrojem pro vstup do problematiky obecné lingvistiky. Posluchači se zaměřují na koncepci každé z příruček, snaží se vystihnout, jaká skladba témat byla v příručce zvolena, na základě jakých metodologických východisek jsou tato témata pojímána a nakolik regulérní je jejich výklad. Doktorandi při kritice jednotlivých publikací formulují pohled jednotlivých příruček na to, co je to obecná lingvistika, jaké má výzkumné zájmy a metody. Ukazují ale také, jaké má výklad těchto příruček didaktické aspekty, je-li čten lingvisticky neorientovaným čtenářem, jak může čtenáři vstupujícímu do problematiky obecné lingvistiky napomoci, co mu zamlčuje či co vysvětluje v rámci variantních možností lingvistické teorie. Zvláštní pozornost se v kurzu klade na soudržnost obecně lingvistických výkladů, ať již mají jakýkoliv teoretický základ či příslušnost k některé lingvistické škole či lingvistickému směru. Kritika jednotlivých úvodových příruček v kurzech vždy směřuje k formulování doktorandova vlastního přístupu k obecné lingvistice, tak aby se metodologicky profiloval, dále vědomě reflektoval své lingvistické přístupy a byl schopen využívat aparáty nabízené obecnou lingvistickou jakožto zastřešující vědou o jazyce. Pro vstup do kurzu je účastníkům doporučeno seznámit se s publikací Všeobecná jazykověda Juraje Dolníka. Tento text je zvolen jako moderní a mezi zastoupenými nejnovější vstup do obecné lingvistiky. Na základě jeho znalosti bude možno jej v kurzu komparovat s dalšími, uvedenými v základní studijní literatuře kurzu.
|
Předpoklady
|
Kurz je určen výhradně pro studenty doktorského studia. Pro vstup do kurzu je účastníkům doporučeno seznámit se s publikací Všeobecná jazykověda Juraje Dolníka. Tento text je zvolen jako moderní a mezi zastoupenými nejnovější vstup do obecné lingvistiky. Na základě jeho znalosti bude možno jej v kurzu komparovat s dalšími, uvedenými v základní doporučené studijní literatuře kurzu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Čejka, M.; Lotko, E. (1974). Jazyk a jazykověda.. Praha.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda.
-
Černý, J. (2004). Úvod do studia jazyka. . Olomouc.
-
Dolník, J. Všeobecná jazykoveda. Opis a vysvetľovanie jazyka.
-
Erhart, A. (1984). Základy jazykovědy. Praha.
-
Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
-
Hjelmslev, L. Jazyk. Praha 1971.
-
Hjelmslev, L. (1972). O základech teorie jazyka. Praha.
-
Karlík, P. - Nekula, M. - Pleskalová, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha.
-
Kořenský, J. a kol. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu.. České Budějovice.
-
Ondruš, Š.; Sabol, J. (1987). Úvod do Stúdia jazykov. Bratislava.
-
Palek, B. (1989). Základy obecné jazykovědy. Praha.
-
Saussure, F. de. (1996). Kurz obecné jazykovědy. . Praha.
|