Vyučující
|
-
Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je koncipován jako kritická diskuse k vybraným monografiím.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na osvojení si kritické reflexe současné teoretické diskuse v oblasti antropologie náboženství. Je rozdělen do dvou obsahových částí. První je zaměřena na současnou diskusi o orientalismu a postkolonialismu, což je teoretický základ jak teoretického uchopení "východních" kultur a náboženství, tak reflexe etnocentrismu a postkoloniálního dědictví v myšlení o kulturně "jiném". Druhá část je věnována současné teoretické a metodologické diskusi v kulturní antropologii, přičemž hlavní pozornost je zaměřena na kognitivní (a evolucionistické) teorie kultury a náboženství. Na základě kritické reflexe těchto přístupů budou moci studující formulovat vlastní teoretickou a metodologickou pozici ve vlastním empirickém výzkumu. Kurz je koncipován jako kritická diskuse k vybraným monografiím. Je členěn do následujících tematických bloků: " Postkoloniální přístupy v sociálních vědách " Diskursivní konstrukce "náboženství" a "Východu" " Náboženství, etnicita a nacionalismus " Náboženství jako součást evoluce, přirozenost náboženských představ a chování
|
Předpoklady
|
Kurz je určen výhrandě pro doktorské studenty.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
aktivní účast, písemná práce v rozsahu 10-15 stran
|
Doporučená literatura
|
-
Atran, Scott. (1990). Cognitive Foundation of Natural History. Cambridge.
-
Atran, Scott. (2002). In Gods We Trust. Te Evolutionary Landscape of Religion. Oxford.
-
Bhabha, Homi K. (2012). Místa kultury. Praha.
-
Breckenridge, Carol A.; Peter van der Veer (eds.). (1993). Orientalism and Postcolonial Predicament. Philadelphia.
-
Day, Abby. (2011). Believing in Belonging. Belief and Social Identity in the Modern World. Oxford.
-
Farquhar, Judith. (2002). Appetites. Food and Sex in Post-Socialist China. Durham-London.
-
Fuller, Robert C. (2008). Spirituality in the Flesh. Bodily Sources of Religious Experince. Oxford.
-
King, R. (1999). Orientalism and Religion. Postcolonial Theory, India and The Mystic East. Routledge.
-
Latoure, Bruno. (2003). Nikdy jsem neboli moderní. Esej o symetrickej antropológii. Bratislava.
-
Pyysiäinen, Ilkka. (2009). Supernatural Agents. Why We Believe in Souls, Gods, and Buddhas. Oxford.
-
Rappaport, Roy A. (1999). Ritual and Religion in the Making Humanity. Cambridge.
-
Reader, Ian. (1991). Religion in Contemporary Japan. London.
-
Said, Edward W. (2008). Orientalismus. Praha.
-
Sontheimer, Gunther-Dietz; Kulke, Herman (eds.). (1989). Hinduism Reconsidered. New Delhi.
-
Tweed, Thomas A. (2006). Crossing and Dwelling. A Theory of Religion. Cambrigde.
|