Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kurzu, průběh, atestace, co je komunikace a jak komunikujeme 2. Typy sdělení, dech, síla hlasu, intonace, modulace, rétorické opory 3. Neverbální komunikace, řeč těla|4. Prezentace a sebeprezentace 5. Potřeby a pocity v komunikaci, empatie 6. Respektující komunikace 7. Konflikt a možnosti jeho řešení 8. Dialog s pracovním partnerem, partnerkou/ klientem, klientkou 9. Aktivní naslouchání, rizika manipulativní komunikace 10. Argumentace a vyjednávání 11. Týmová komunikace a spolupráce 12. Komunikace s médii, mediální komunikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Semestrální kurz sleduje nejdůležitější témata komunikačních dovedností, které využijí studenti a studentky v denní praxi. Ukazuje komplexní obraz komunikující osobnosti od sebeprezentace a neverbální komunikace, přes sociální komunikaci s empatií a aktivním nasloucháním, až po řešení konfliktů a týmovou práci. Kurz reflektuje současnou dynamiku tradičních i nových médií a nabízí dovednosti, jak zvládnout běžný mediální výstup přirozeně a bez trémy.
Studující si osvojí základní komunikační dovednosti.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Využité metody kurzu předpokládají plné aktivní zapojení studentek a studentů formou průběžných cvičení, příkladů s permanentní zpětnou vazbou. Část práce spočívá i v domácí přípravě, v celosemestrálním tréninku rétorických a komunikačních dovedností, vzájemných komentářů videí, cvičení a práce v systému moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Bajčan, R. (2003). Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Praha: Management Press.
-
BEDNÁŘ, Vojtěch. (2011). Mediální komunikace pro management.. Praha: Grada Publishing.
-
Kopřiva, P.; Nováčková, J.; Nevolová, D.; Kopřivová, T. (2005). Respektovat a být respektován.. Kroměříž: Spirála.
-
MIKULÁŠTIK, Milan. (2010). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha: Grada Publishing.
-
Peter Flume. (2008). Rétorika v praxi: Staňte se přesvědčivým řečníkem. Praha.
-
Plamínek, J. (2008). Komunikace a prezentace. Grada Publishing.
-
ROSENBERG, Marshall B. (2016). Nenásilná komunikace.. Praha, Portál.
|