Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Klasifikace rozhlasových publicistických žánrů, specifické znaky rozhlasové publicistiky, jazyk a styl rozhlasové publicistiky, poslech a rozbor vybraných publicistických pořadů. 2. Publicistické žánry monologické - poznámka, komentář, úvaha, přednáška, rozbor, recenze, kritická glosa. 3. Publicistické žánry dialogické - rozhovor, anketa, beseda, metodika tvorby rozhlasového rozhovoru 4. Žánry nových médií - podcast, videopodcast, vlog 5. Reportáž, zvukový obraz, soundmaping 6. Dokument a jeho percepční mody, festivaly dokumentární tvorby (Itálie, Berlín, Chicago) 7. Feature u nás a ve světě 8. Dokudrama a jeho podoby v nových médiích 9. Rozhlasová hra 10. Formátování a programming 01 11. Formátování a programming 02 12. Adaptační problematika v rozhlase, adaptace literárního díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Kurz v ZS 2024 vede doc. Andrea Hanáčková Přednáška spojená se seminární částí kurzu představuje rozhlasové žánry, žánry auditivní tvorby a žánry hraniční v doteku s audiovizuálními médii a novými médii. Vysvětluje základní terminologii a pojmy, jako jsou rozhlasový program a jeho členění, rozhlasový formát, blok, proud, pořad, žánr a to jak v češtině, tak v ostatních jazycích s důrazem na angličtinu. V přednášce jsou dále studenti seznámeni s teorií jednotlivých složek rozhlasu a jejich fungování v rámci jednotlivých žánrů. Jsou představeni nejvýznamnější rozhlasoví tvůrci, výklad je doprovázen četnými zvukovými ukázkami. Součástí kurzu je individuální poslech ukázek jednotlivých žánrů, společný poslech vybraných ukázek a jeho společná ukázková analýza. Předpokládá se intenzivní domácí příprava při poslechu konkrétních rozhlasových pořadů v češtině i v jiných jazycích a samostudium odborné literatury v češtině i jiných jazycích. Z toho důvodu je rozsah studijního předmětu upraven ve prospěch analytických rozprav nad ukázkami rozhlasové práce, osvojení terminologie a argumentačních dovedností.
Po absolutoriu tohoto kursu je student díky aktivní účasti na přednáškách, práci na úkolech a intenzivním poslechu:- - schopen identifikovat rozhlasové žánry a formáty - orientovat se v povinné a doporučené literatuře - schopen syntetizovat a interpretovat informace - připraven diskutovat o dané problematice - kompetentní v otázkách auditivního programmingu
|
Předpoklady
|
Předpokládá se absolutorium předmětu Úvod do rozhlasu a Rozhlasový seminář.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor, Písemný test
Zkouška je podmíněna získáním zápočtu. K získání zápočtu je nutné včasné a řádné plnění průběžných úkolů, které jsou připraveny s ohledem na kreditovou zátěž kurzu. Zápočtový test píšeme společně v rámci poslední prezenční hodiny, nutná prezenční účast! Zkouška probíhá formou psaní eseje analyzující konkrétní rozhlasový žánr s využitím znalosti odborné literatury a aplikující poznatky z prezenční výuky (odevzdání v lednu 2025). Neúspěšné práce jsou hodnoceny jako F (známka z prvního termínu) a vráceny k přepracování (studující si zapisuje druhý termín zkoušky). Případný třetí termín zkoušky je komisionální a probíhá prezenčně jako ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BAZERMAN, Charles ? BONINI, Adair ? FIGUEIREDO, Débora (eds.). (200). Genre in a Changing World.. C: Colorado: The WAC Clearinghouse.
-
CROOK, Tim. (1999). The Radio Drama.. London: Routledge.
-
HUTCHEON, Linda. (2012). Teória adaptácie.. Brno: JAMU.
-
SCHULZOVÁ, Eva. (2014). Původní česká rozhlasová hra po roce 1999.. Brno: JAMU.
-
WARREN, Stephen. (2013). Radio: The Book.. Fourth Edition. Burlington: Focal Press.
-
ZINDEL, Udo - REIN, Wolfgang (eds.). (200). Das Radio ? Feature: ein Werkstattbuch.. Konstanz: UVK.
|