Předmět: Úvod do studia televize

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Úvod do studia televize
Kód předmětu KDU/USTN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Television studies, proměny definice televizního média Historický kontext vývoje televize, stěžejní mediální výzkumy na televizi navázané Právní regulace televizního média Televizní tok (flow) a jeho proměna, segmentace vysílání Mediální reprezentace v televizi, televizní realismus, TV kódy, fikční vs. faktuální TV Televize a textualita Televizní narace: vypravěč, struktura narace, postavy Televizní serialita a její formy, komplexní narativy Televizní žánry Televize a publikum: každodennost, TV jako domácí médium, proměny ve využívání televize, soudobé trendy, post-televizní publikum, VoD, binge-watching Vliv nových médií na televizi: produkce, formáty, streamovací platformy, participace publika Přesný harmonogram témat bude upřesněn na začátku semestru prostřednictvím Moodlu. Pozn.: výuka neprobíhá během festivalových týdnů Prix Europa (6.-11.10.) a Prix Bohemia Radio (13.-17.10.)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 37.5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12.5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12.5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12.5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednášky je seznámit studující se základními koncepty, termíny a idejemi televizních studií. Přednáška bude rozvíjet debatu o historických proměnách televize, typologii televizních obsahů a jejich seriálové povaze, současných aspektech televizní produkce, distribuce, programování i diváctví či otázkách vyprávění a televizního stylu. Kurz poskytuje základní přehled konceptů a teorií pro televizní studia, bez kterých nelze dále stavět odbornou znalost v tomto oboru. Poznámka: Jelikož jsou televizní studia mladým oborem, mnoho odborných textů je v angličtině. Proto se předpokládá znalost angličtiny alespoň na pasivní úrovni, pro další studium je nezbytná.
Studující se orientuje v základních termínech a konceptech televizních studií. Je seznámen s otázkami televizní seriality, taxonomií televizních obsahů, technologických a institucionálních determinant historické proměny televizního média. Dokáže rozpoznat programovací, marketingové a brandingové strategie televizní instituce, je seznámen se základními parametry televizního vyprávění a stylu a mechanismy reprezentace reality v dokumentární a faktuální televizi.
Předpoklady
Žádné podmiňující předměty. Nutná znalost anglického jazyka na úrovni čtení a porozumění anglickému odbornému textu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

ZÁPOČET: četba zadaných textů a z nich vyplývající - 1) aktivní účast na diskuzích + 2) ověřující průběžné testy na znalost zadaných textů (sbírání průběžných bodů). Za každý test může student získat až 5 bodů. Maximální počet bodů z průběžných testů: 40. Minimum nutné pro získání zápočtu: 30. Pokud student nezíská potřebný počet, bude mu zadána práce navíc v podobě eseje (3 normostrany) na téma, u kterého nezískal dostatek bodů. Vše po domluvě s vyučující. ZKOUŠKA: ústní zkouška ověřující znalosti základních konceptů a teorií televizních studií
Doporučená literatura
  • ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
  • BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
  • CREEBER, Glen. (2013). Small Screen Aesthetics. London.
  • CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
  • ELLIS, John. (1982). Visible Fictions: Cinema, Television. Video. London.
  • FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
  • HAMMOND, M. - MAZDON, L. (2005). The Contemporary Television Series. Edinburgh.
  • KOKEŠ, Radomír D. (2016). Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha.
  • KORDA, Jakub. (2013). Úvod do studia televize 1. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MITTEL, Jason. (2006). Narrative Complexity in Contemporary American Television. , The Velvet Light Trap, 58, s. 29-40.
  • ORLEBAR, Jeremy. (2012). Kniha o televizi. Praha.
  • WILLIAMS, Raymond. (2003). Television: Technology and Cultural Form. London and New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní