Vyučující
|
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Co je to žánr a formát, hlavní rozdíly, historicko-teoretické přístupy ke studiu žánru v TV 2. Metodologické možnosti žánrové analýzy 3. Základní žánrová dělení 4. Historické proměny TV žánru 5. Zpravodajství, publicistika, soutěžní pořady 6. TV film, TV antologie 7. Reality TV, TV dokument 8. Mýdlová opera, telenovela 9. Sitkom, dramedy 10 TV sci-fi, paranormální fikce, fantasy 11. Krimi TV, soudní drama, scandi noir 12. Rodinný seriál, teen drama, tvorba pro děti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vyučuje: Jana Jedličková Forma (online verze do odvolání): První a poslední týden v semestru přednáška/seminář naživo v BBB; ostatní přednášky nahrávány do BBB, viz https://bbb.upol.cz/b/200-tqp-tzc-pto Pozn. Kurz je veden v Moodle. Cílem předmětu je seznámit studující se základními žánry a formáty televizního média. Pozornost bude věnována jak charakteristice daných žánrů a formátů, tak jejich vývoji a inovacím v kontextu proměny televizního vysílání vzhledem k historické ose i kulturním specifikům. Předpokládá se vlastní aktivita studentů při sběru materiálů, přípravě na hodinu a v rámci diskuzní části celého předmětu.
Studující získá přehled o existujících žánrech a formátech TV média, stejně jako bude schopen dané žánry a formáty dle hlavních znaků určit. Dále se bude orientovat v základních možnostech žánrové a formátové analýzy a osvojí si i základní vhled do vývoje žánrů a formátů v závislosti na dobovém televizním kontextu. Bude seznámen se základními okolnostmi legislativního a průmyslového ošetření formátů.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test
POŽADAVKY Znalost povinné literatury a přednášené látky, schopnost si aktivně a samostatně dohledávat materiály k výuce a samostatně je nastudovat, orientace v existujících TV žánrech a formátech, aktivní spolupráce na hodinách. POVINNÉ PRVKY KURZU 3 průběžné 5 minutové testy (max. 10b/test) zápočtový test (1. řádný termín z. t. 12. 5. 2021) - pro uznání zápočtového testu musí studující získat min. 105b, max. 150b (pokud studující neuspěje napoprvé, jsou vypsány ještě 2 další opravné termíny zápočtového testu ústní zkouška (žánrová analýza vybraného TV pořadu) VOLITELNÉ AKTIVITY vypracování 3 průběžných úkolů kreativního charakteru (max. 15b/úkol) ÚSTNÍ ZKOUŠKA ústní zkouška může být automaticky uznána, pokud studující získá za povinné prvky kurzu a volitelné aktivity alespoň 165b, max. 225b pokud studující za zmíněné aktivity nezíská dostačující počet bodů, přistupuje k ústní zkoušce (v případě online výuky bude probíhat v BBB) předmětem ústní zkoušky je žánrová analýza určeného TV pořadu - studující ke zkoušce vypracuje písemný seznam pořadů, kde alespoň 10 titulů bude zastupovat fikční TV žánry a alespoň 10 titulů bude zastupovat příklady faktuální televize; vyučující z tohoto seznamu vybírá jeden titul, který studující po 15 minutové přípravě cca 15 minut ústně analyzuje ZKOUŠKA A 225 - 214 B 213 - 202 C 201 - 190 D 189 - 178 E 177 - 165 UMĚNOVĚDNÁ STUDIA (KDU/UST2) studující pod kódem UST2 získávají kolokvium buď získáním min. 165 bodů za povinné a volitelné aktivity kurzu, nebo taktéž přistupují k ústní zkoušce (podmínky zkoušky jsou stejné jako v případě KDU/ZFTV, viz výše) ABSOLVENTSKÉ ROČNÍKY zápočtový test probíhá 26. 4. (1. řádný termín) s ohledem na zkrácený semestr absolventského ročníku musí studující a. r. získat pro uznání zkoušky v souhrnu alespoň 140b, max. 200b, ostatní podmínky včetně min. a max. zisku bodů za zápočtový test a podoby ústní zkoušky zůstávají totožné jako u nižších ročníků
|
Doporučená literatura
|
-
Cinepur.
-
Iluminace.
-
25FPS.
-
ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
-
ANG, Ien. Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen, 1985..
-
BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
-
CORNER, John. (1999). Critical Ideas in Television Studies. Oxford and New York.
-
CORNER, John. (1995). Television Form and Public Address. New York: Neal Schuman Publishers.
-
CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
-
CREEBER, Glen. (2005). The Televison Genre Book. London.
-
FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
-
KORDA, Jakub. (2013). Úvod do studia televize 2. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mittell, Jason. (2004). Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture.
-
Orlebar, J., & Bendová, H. (2012). Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
|