Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ZS 2023, vyučuje doc. Andrea Hanáčková VELMI DŮRAZNĚ upozorňuji, že většina přednášených témat je součástí státní závěrečné zkoušky. Zároveň upozorňuji, že k předmětu neexistují žádná skripta. Je tedy vysoce žádoucí přednášky navštěvovat, dělat si podrobné poznámky, číst doporučenou literaturu, poslouchat doporučené tituly a odpovědně tak vstoupit do oboru radio studies. Na všechna témata zde nastolená navazují další A kurzy ve 2. a 3. ročníku (Žánry a formáty v auditivních médiích, Teorie rozhlasu) i v mgr. studiu (Aktuální trendy auditivní tvorby a Teorie auditivní tvorby). Celý kurz má oporu v moodle, pozorně ho sledujte! Součástí kurzu bude exkurze do Českého rozhlasu a na výstavu ke 100. výročí rozhlasu v Národním technickém muzeu. PROGRAM KURZU 1. Úvod do studia rozhlasu, podoba kurzu, diverzita auditivního prostředí, rádio a jeho publikum 2. Počátky českého rozhlasového vysílání do roku 1945 3. Počátky evropského rozhlasového vysílání do nástupu televize 4. Rozhlas v USA do doby vzniku NPR 5. Propaganda v rozhlase 6. Dokumentární hra v Německu, poválečné BBC a československý rozhlas v 50. letech 7. Zlatý věk rozhlasu, Československo 60. let 8. Normalizace a proměna státního rozhlasu na médium veřejné služby po roce 1989 9. Duální systém, obchodní a distribuční modely, monetizace obsahu, fandom, publika 10. Podcast - žánr i nový způsob auditivního sdělování 11. Hodina otázek a odpovědí k tématům kurzu Upozorňuji na změny ve výuce. Všechny hodiny budou nahrazeny buď aktuálním programem, náhradní hodinou nebo online materiály zavěšenými v moodle. 19.10. USRO se účastní soutěžní sekce v rámci festivalu Prix Bohemia Radio - písemný úkol! 26.10. hodina odpadá, A. Hanáčková se účastní mezinárodní soutěže Prix Europa Berlín - samostatná práce, studium literatury a písemný úkol. 30.11. hodina odpadá (výjezdní zasedání rektorátu), písemný úkol s přípravou na závěrečnou hodinu, finalizace posluchačského deníku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je seznámit studenty s auditivními médii a podstatou jejich organizace a recepce. Pozornost bude věnována jak klasickému rádiu a jeho vývoji a současnosti ve světě i u nás, tak novým médiím, internetovým a komunitním rádiím, hybridním formám auditivního umění a způsobu reflexe rádia fanouškovskou komunitou. Prezenční setkání jsou kombinací přednáškové formy s domácí přípravou (čtení odborných textů) a následnou rozpravou nad teoretickými texty z oblasti radio studies. K oboru zatím v češtině neexistují skripta, je tedy důrazně doporučena prezenční účast studentů. Součástí evaluace předmětu je absolvování průběžných testů, plnění úkolů v Moodle, ústní prezentace a závěrečný test.
Student se orientuje v současné struktuře rádiového vysílání, soukromých stanic i veřejnoprávních stanic Českého rozhlasu a jejich profilaci, ovládá základní pojmy dotýkající se rozhlasu jako moderního média, zná historické etapy rozhlasového vysílání a dokáže na základě modelových poslechů rozlišit základní rozhlasové zpravodajské, publicistické i umělecké žánry. Je schopen aplikace základních pojmů při analýze jednotlivých složek rozhlasového uměleckého díla (zvuková kompozice, zvukový detail, montáž, zvukový střih, subjektivizace, focus, čas a prostor,atd.). Je seznámen s aktuálními trendy podcastingu, ovládá základy radio industry, umí jmenovat základní obchodní a distribuční modely spojené s auditivní tvorbou, rozumí základům programování a marketingu.
|
Předpoklady
|
Četba odborných textů, poslech rozhlasových pořadů, průběžné sledování českých a zahraničních vybraných rádií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Zápočet: Plnění dílčích úkolů - průběžné úkoly v moodlu (3x za semestr), odevzdaný posluchačský deník (vč. jeho dílčího odevzdání v polovině semestru), 1x krátké vystoupení s vlastním posluchačský tipem (poslední hodina), aktivní účast v hodinách (sledovaná prezence) Zkouška: možnost volby v 1. termínu: 1. Závěrečný test, který ověří odpřednášenou látku. Studenti/ky se přihlašují ke zkoušce, kterou vykonají online v moodle. Test bude trvat 60 minut, má otevřené otázky, ověřuje znalosti, zkušenosti z poslechu, dovednosti z čtení odborných textů. 2. Ústní zkouška, na kterou se studenti dostaví osobně na katedru. Studenti/ky ústně odpovídají na otázky, které ověřují znalost odpřednášené látky, schopnost zacházet s odbornou terminologií, orientaci v odborných textech. Součástí zkoušky je i reflexe posluchačského deníku. Zkoušku NELZE kombinovat, je třeba si vybrat BUĎ písemný test NEBO ústní zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
Panáček v říši mluveného slova.
-
HANÁČKOVÁ, Andrea. (2010). Český rozhlasový dokument a feature. Poetika žánrů.. Brno: JAMU.
-
HILMES,Michele- LOVIGILO, Jason (eds.). (2002). Radio Reader.Essays in the Cultural History of Radio.. Routledge.
-
JEŠUTOVÁ, Eva. (2003). Od mikrofonu k posluchačům. Praha.
-
JEŠUTOVÁ, Eva. (2008). 99 významných uměleckých osobností rozhlasu. Praha.
-
MOTAL, Jan. (2012). NOvé trendy v médiích II. Rozhlas a televize.. BRNO: Masarykova univerzita.
-
STARKEY, Guy. (2014). Radio in Context.. Palgrave Macmillan.
-
ŠTĚRBOVÁ, Alena. (1995). Rozhlasová inscenace. Olomouc.
-
WARREN, Steve. (2013). Radio. The Book.. New York and London: Focal Press.
|