Předmět: Úvod do mediálních studií

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Úvod do mediálních studií
Kód předmětu KDU/UMSK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Průběh výuky v LS 2019 - 2020 kurz je veden v Moodle, studující na tomto místě nalezne jak požadavky na zakončení kurzu, materiály k nastudování a klíčové termíny semestrální výuky, tak deadliny odevzdání prací a zkouškových termínů (viz Požadavky) pá 14.2. 12:15-13:45 Hanáčková Média jako součást každodenního života (vymezení pojmu médií, historický vývoj médií s důrazem na rozhlas, veřejnoprávní rozhlas, percepce a recepce auditivních médií, publika) Zadán 1. korespondenční úkol so 15.2. 9-10:30 Jedličková Sociální konstruktivismus a technologický determinismus (Produkce a recepce mediálních produktů, funkce mediální komunikace, dopad, vliv a účinek médií, základní mediální teorie) Zadán 2. korespondenční úkol pá 28.2.9:45-11:15 Jedličková Česká televizní krajina (duální systém, lineární - nelineární média) Rozprava o 2. korespondenčním úkolu, zadání 3. korespondenčního úkolu so 21.3. 15-16:30 Hanáčková Formátování a programming auditivních médií (veřejnoprávní, soukromá a komunitní média, dramaturgie, programování, znaková povaha mediálních sdělení) Rozprava o 1. korespondenčním úkolu, zadán 4. korespondenční úkol

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Vyučuje: Jana Jedličková, Andrea Hanáčková Kurz seznámí studenty se základními pojmy a koncepty oboru rozhlasových a televizních studií, v širším kontextu také se základními pojmy mediálních studií. Cílem je vytvořit konkrétnější představu o vzájemném vtahu médií a jejich komunikačních, distribučních a obchodních modelů, stejně jako o podobě TV a rozhlasového průmyslu a možnostech analýzy TV a rozhlasového díla.
Student se bude orientovat v možnostech analýzy TV a rozhlasového díla, bude schopen používat základní pojmy oboru TV a rozhlasových studií, v širším kontextu také vybrané pojmy mediálních studií a bude chápat vztah mezi samotným dílem a kontextem, ve kterém je vytvářeno a konzumováno.
Předpoklady
Předmět se nedoporučuje studentům v kombinaci s oborem Žurnalistika. Nemá žádné prerekvizice.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test

Požadavky na zakončení předmětu (POŽADAVKY UPRAVENY KVŮLI COVID-19 DLE AKTUÁLNÍHO FAKULTNÍHO HARMONOGRAMU): Včasné a uspokojivé odevzdání korespondenčních úkolů (studující musí získat min. 30b) Úspěšné složení písemné zkoušky (Moodle) (studující musí získat min. 97,5b z celkových 130b) Seznam a termíny korespondenčních úkolů Uspokojivé splnění korespondenčního úkolu znamená, že student porozuměl teoretickému textu/zadání, správně zodpověděl otázky, použil logickou na faktech založenou argumentaci, svá tvrzení podpořil citací z analyzovaného textu či z jiné literatury, dodržel stanovený rozsah a termín odevzdání. 1. Motal, Jan. Nové trendy v médiích jako komunikační utopie i nová zkušenost. Odpověď na 4 otázky v moodle, rozsah 2000 znaků, termín odevzdání 15.3. 2. Berger, P.L., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Odpověď na 3 otázky v moodle, rozsah 2000 znaků, termín odevzdání 26.2. 3. Analýza iVysílání.cz v kontextu veřejnoprávní služby. Odpověď na 4 otázky v moodle, rozsah 2000 znaků, termín odevzdání 17.5. 4. Vlček, Josef. Formáty rozhlasových stanic. Odpověď na 2 otázky v moodle, rozsah 2000 znaků. Termín odevzdání 26.4. Termín testu v moodle: 15. 5. 2020 Termín prvního opravného testu v moodle: 30. 5. 2020 Druhý opravný termín (ústní komisionální zkouška, probíhá osobně před komisí v kanceláři dr. Jedličkové a doc. Hanáčkové, Univerzitní 3, Konvikt): 17. 6. 2020 Student/ka přistupuje ke zkoušce pouze v případě splnění všech korespondenčních úkolů. Test v moodle (písemná zkouška) zahrnuje znalost látky z přednášek a předepsané literatury (Základní literatura kurzu a zadané texty). Student/ka musí získat v testu alespoň 75%, aby byla zkouška hodnocená jako úspěšná. Bodování předmětu Řádné, včasné a uspokojivě splněné odevzdání korespondenčního úkolu: 10 bodů Pozdní odevzdání uspokojivě odevzdaného úkolu (úkol nemohl být prodiskutován v rámci prezenční výuky): 5b Odevzdání úkolu až v zápočtovém týdnu 2020 (4. - 10. 5. 2020): 2b. (pozn. V případě, že vypracování úkolu nebude uspokojivé - chybné odpovědi na otázky, chybějící logická argumentace, studující nepracuje s fakty, nýbrž s domněnkami, nedostatečný rozsah odpovědí atp. - bude úkol vrácen k přepracování. V takovém případě budou studující/mu strženy další 2 body.) Max. počet bodů za test v moodle: 130 PÍSEMNÁ ZKOUŠKA - 1. řádný termín studující získává známku ze zkoušky po odevzdání požadovaných úkolů, viz moodle v případě, že dané úkoly včas neodevzdá, získává ze zkoušky automaticky F Hodnocení zkoušky A 130 - 124 B 123 - 117 C 116 - 110 D 109 - 103 E 102 - 97,5 F 97 - 0
Doporučená literatura
  • Berger P. L., Luckmann T.:. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999..
  • Brennen, Bonnie S. (2017). Qualitative Research Methods for Media Studies. New York.
  • BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
  • Creeber, Glen. Tele-visions: The introduction to TV studies.
  • CREEBER, Glen. (2004). The television genre book. London: BFI.
  • Fiske, J. (1987). Introduction to Communication Studies. London.
  • FISKE, J., HARTLEY J. Reading Television.
  • FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
  • McLUHAN, M. (1991). Jak rozumět médiím: Extenze člověka.. Odeon, Praha.
  • McQUAIL, D. (2007). Úvod do teorie masové komunikace. Praha.
  • Mittell, Jason. (2015). Complex TV.
  • Mittell, Jason. (2004). Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture.
  • Motal, Jan. (2012). Nové trendy v médiích I., II..
  • ORLEBAR, Jeremy. (2012). Kniha o televizi. Praha.
  • Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky.. Grada.
  • Štoll, Martin. (2013). Tři podoby televize. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr