Course: Tendencies of Contemporary Drama F

» List of faculties » FIF » KDU
Course title Tendencies of Contemporary Drama F
Course code KDU/TSDDF
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
The course introduces key productions of modern Czech theatre via its audiovisual records, therefore it provides visual image of Czech theatre history and additional material to bc. degree exams.
Student will get familiar with key production of modern Czech theatre, she will be ready to match the production with most of the bc. exam questions on Czech theatre. She will also practice oral presentation skills.
Prerequisites
No prerequisites.

Assessment methods and criteria
Student performance, Systematic Observation of Student, Seminar Work

General requirements: Students are obliged to respect the UP Study and Examination Regulations. Anti-discrimination regulation: The university is based on colegiality, mutual respect, opennes, collaboration and goodwill. Although the internship takes place out of the UP campus, no tolerance is given to any manifestation of hate, rasism, sexism, xenophobia and to any manifestation that insult human dignity. Use of cell phones, laptops or mobile devices is prohibited during the seminar.
Recommended literature
  • Aaltonen Sirkku. (2000). Time-sharing on Stage: Drama Translation in Theatre and Society. Multilingual Matters.
  • Boris Buden. (2013). Konec postkomunismu. Praha: Rybka.
  • Carr, Marina. (2015). Plays 3: Sixteen Possible Glimpses; Phaedra Backwards; The Map of Argentina; Hecuba; Indigo. Faber & Faber.
  • Dillon, John a S. E. Wilmer. (2014). Rebel Women. Staging Ancient Greek Drama Today. Bloomsbury.
  • Elke van Campenhout & Lilia Mestre (eds.). (2016). Turn, Turtle! Reenacting the Institute. Berlin: Alexander Verlag.
  • Hanáková, Klára. (2008). Posedlost divadlem: Evžen Sokolovský: inscenační tvorba v Mahenově činohře v šedesátých letech 20. století. Brno: JAMU.
  • Hořínek, Z. (1998). Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
  • Lehmann, H. T., Grusková, A., & Diamantová, E. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav.
  • Lehovec, Jiří. (2002). Jiří Lehovec vzpomíná. Iluminace 14(2), 83?131.
  • LUKEŠ, Milan. (1987). Umění dramatu. Praha.
  • Maria Hlavajová and Simon Sheikh (eds.). (2016). Former West: art and the contemporary after 1989. Cambridge: MIT Press.
  • Marta Keil (ed.). (2015). Identity. Move! dance, process, artistic research. Contemporary dance in the political, economic and social context of "former east" of Europe..
  • MORRIS, Pam. (2000). Literatura a feminismus. Brno.
  • Neudörfl, Martin. (2018). The Horitz Passion Play ? identifikace části Hořického pašijového filmu (1897). Schwarzenberská granátnická garda [online].
  • Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha.
  • Pavlovský, Petr a kol. (2004). Základní pojmy divadla - Teatrologický slovník. Praha 4.
  • Polish theatre Journal 1-2/2017. Theatre and Democracy: Institutional Practices in Polish Theatre.
  • Procházka, Tomáš. (2015). Neoprávněný vstup na jeviště. A2: 8(2015).
  • RESLOVÁ, Marie (ed.). (2003). Česká divadelní hra 90. let. Praha.
  • Roubal, Jan. (2015). Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Čás II Dokumentace a audiovizuální záznam divadla. Brno: JAMU.
  • Sihra, Melissa. (2018). Marina Carr. Pastures of the Unknown. Springer International Publishing.
  • Srba, Bořivoj. (2004). Řečí světla: princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: JAMU.
  • Strusková, Eva. (2002). Scénický film ? povaha předmětu: E. F. Burian a Máj v divadle D 35 a D 36: dvě verze scénického filmu (geneze a rekonstrukce). Iluminace 14(2), s. 65?81.
  • SVATOŇ, Vladimír. (2003). Na hranicích textu : úvahy a postřehy o souvislostech-- mezi texty . Praha.
  • Šormová, Eva (ed.). (1971). Dějiny českého divadla: soubor zvukových dokumentů. Praha: Academia ? Supraphon.
  • Štábla, Zdeněk. (1971). Otazníky kolem hořického pašijového filmu. Praha: Český filmový ústav.
  • VELTRUSKÝ, Jiří. (1994). Příspěvky k teorii divadla. Praha.
  • Zyl Smit, Betine van (ed.). (2016). A Handbook to the Reception of Greek Drama. Wiley Blackwell.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Film, Theatre, TV and Radio Studies (2017) Category: Theory and history of arts - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theatre Studies (2019) Category: Theory and history of arts 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -