Předmět: Seminář českého divadla G

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář českého divadla G
Kód předmětu KDU/SČSDG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Introduction: Performance Theories 2. Topic 1: Mask as a Theatre and Funeral Prop 3. Topic 2: Public and Private Space as a Stage 4. Topic 3: Dramatization of Social and Political Self 5. Conclusion: Epistemology of Cultural Study of How Do We Know the Past?

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 9 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Theatre, Spectacle and Performance in the Roman Empire The aim of the course is to familiarize students with theatre and performance culture of the Roman Empire. On the background of the popular image of the Roman Empire as thriving with amphitheatres, gladiatorial combats and lecherous mime actors, more nuanced picture of the Graeco-Roman imperial culture will be presented, employing the conceptualization of culture as a form of performance (Milton Singer, Erving Goffman, Richard Schechner, Victor Turner, Erika Fischer-Lichte, etc.).
The students will be able to: - employ standard terms used in performance theories, - describe the intertwining of political, social and cultural history in the given era and its performative aspects, - respond knowledgeably, appreciatively and critically to selected significant theatrical and performative practices of Imperial Rome and relate them to contemporary socio-cultural context, - analyze theatrical and performative practices of the time, employing concepts such as role, mask, drama, script, stage and backstage, impression management, autopoetic loop, kinesthetic spectatorship, etc.
Předpoklady
The course is taught in English.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- Regular attendance (min. 70%) - Home work (reading texts in English, max. of 5 pgs/week) - Oral exam (in English or Czech)
Doporučená literatura
  • BALME, Christopher B. et al. (2017). A Cultural History of Theatre, I?VI.. London.
  • Brandt a Iddeng. (2012). Greek and Roman Festivals. Oxford.
  • DODGE, Hazel. (2011). Spectacle in the Roman World. London.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. (2014). The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies. London, New York: Routledge.
  • CHRISTENSEN a KYLE. (2014). Bleckwell Companion to Sport and Spectacle in Greek and Roman Antiquity. Malden a Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -