Vyučující
|
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Téma: HaDivadlo v kontextu tzv. českých studiových divadel 1.-2. Úvod: Parametry semináře, organizace, vstup do tématu českých autorských a studiových divadel druhé poloviny 20. století 3.-4. Geneze jednotlivých souborů, jejich počáteční profilace a osobnosti 5.-6. Geneze HaDivadla v teritoriálních, divadelních i politických souvislostech 7.-8. První sezony, poloprofesionální aspekty tvorby a dramaturgické strategie 9.-10. Formování inscenační poetiky v profesionálních podmínkách 11.-12 Výzkumné zaměření semináře na zvolené tematické okruhy (studenti si volí jednotlivá témata) - samostatná práce s archivními materiály, dobovými dokumenty, analýza kritické reflexe, sledování vývoje v jednotlivých dekádách až do současnosti Příklady témat: Klub mladého diváka v Prostějově od roku 1974, dramaturgické a inscenační proměny v závislosti na prostoru, scénografové a výtvarníci, vztah HaDivadla a Centra experimentálního divadla (CED), personální obměny a poetika, tvorba jednotlivých osobností, transformace po roku 1989, reflexe vzdělávacích aktivit HaDivadla a další. Základní literatura: NEKOLNÝ, Bohumil. Studiové divadlo a jeho české cesty. Praha: 1991. LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Studiové scény sedmdesátých a osmdesátých let 20. století - o nezastupitelnosti a inspiraci jednoho divadelního proudu : (vymezení studiových scén v teoreticko-historickém kontextu). In Theatralia. 2011, roč. 14, č. 2, s. 6-22. KOVALČUK, Josef. Bylo jich pět a půl - 30 let HaDivadla / I (1974-1989). Brno: 2006. HYVNAR,Jan. O českém dramatickém herectví 20. století. Praha: 2008.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět vyučuje Tatjana Lazorčáková, tatjana.lazorcakova@upol.cz Cílem kurzu je na příkladech vývoje divadelní kultury v českých zemích po roce 1945 ukázat, jakým způsobem divadlo vstupuje do interakce s dobovými společenskými a kulturními pohyby a jak v určitém čase a na určitém místě spoluutváří společenské milieu.
Výstupy Studující získají podrobný přehled do tendencí českého poválečného divadla na příkladu HaDivadla. Osvojí si schopnosti samostatného historiografického výzkumu.
|
Předpoklady
|
Studující získají podrobný přehled do tendencí českého poválečného divadla na příkladu HaDivadla. Osvojí si schopnosti samostatného historiografického výzkumu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Studující budou číst odborné texty v českém jazyce a diskutovat o probíraných tématech a literatuře na hodinách. Předmět je ukončený prezentací vlastního výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
JUST, Vladimír a František KNOPP. (2010). Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech.
|