Předmět: Seminář českého divadla E

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář českého divadla E
Kód předmětu KDU/SČSDE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Téma: HaDivadlo v kontextu tzv. českých studiových divadel 1.-2. Úvod: Parametry semináře, organizace, vstup do tématu českých autorských a studiových divadel druhé poloviny 20. století 3.-4. Geneze jednotlivých souborů, jejich počáteční profilace a osobnosti 5.-6. Geneze HaDivadla v teritoriálních, divadelních i politických souvislostech 7.-8. První sezony, poloprofesionální aspekty tvorby a dramaturgické strategie 9.-10. Formování inscenační poetiky v profesionálních podmínkách 11.-12 Výzkumné zaměření semináře na zvolené tematické okruhy (studenti si volí jednotlivá témata) - samostatná práce s archivními materiály, dobovými dokumenty, analýza kritické reflexe, sledování vývoje v jednotlivých dekádách až do současnosti Příklady témat: Klub mladého diváka v Prostějově od roku 1974, dramaturgické a inscenační proměny v závislosti na prostoru, scénografové a výtvarníci, vztah HaDivadla a Centra experimentálního divadla (CED), personální obměny a poetika, tvorba jednotlivých osobností, transformace po roku 1989, reflexe vzdělávacích aktivit HaDivadla a další. Základní literatura: NEKOLNÝ, Bohumil. Studiové divadlo a jeho české cesty. Praha: 1991. LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Studiové scény sedmdesátých a osmdesátých let 20. století - o nezastupitelnosti a inspiraci jednoho divadelního proudu : (vymezení studiových scén v teoreticko-historickém kontextu). In Theatralia. 2011, roč. 14, č. 2, s. 6-22. KOVALČUK, Josef. Bylo jich pět a půl - 30 let HaDivadla / I (1974-1989). Brno: 2006. HYVNAR,Jan. O českém dramatickém herectví 20. století. Praha: 2008.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět vyučuje Tatjana Lazorčáková, tatjana.lazorcakova@upol.cz Cílem kurzu je na příkladech vývoje divadelní kultury v českých zemích po roce 1945 ukázat, jakým způsobem divadlo vstupuje do interakce s dobovými společenskými a kulturními pohyby a jak v určitém čase a na určitém místě spoluutváří společenské milieu.
Výstupy Studující získají podrobný přehled do tendencí českého poválečného divadla na příkladu HaDivadla. Osvojí si schopnosti samostatného historiografického výzkumu.
Předpoklady
Studující získají podrobný přehled do tendencí českého poválečného divadla na příkladu HaDivadla. Osvojí si schopnosti samostatného historiografického výzkumu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studující budou číst odborné texty v českém jazyce a diskutovat o probíraných tématech a literatuře na hodinách. Předmět je ukončený prezentací vlastního výzkumu.
Doporučená literatura
  • JUST, Vladimír a František KNOPP. (2010). Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní