|
Vyučující
|
-
Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hain Milan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: Válečná tvorba Detektivní a gangsterský film Narativní experimenty Samurajské filmy Adaptace her W. Shakespeara Ruské inspirace Pozdní tvorba Humanismus a existencionalismus v díle Akiry Kurosawy Současníci Akiry Kurosawy (Kendži Mizoguči, Jasudžiro Ozu, Masaki Kobajaši, Mikio Naruse) Literatura: Donald Richie, The Films of Akira Kurosawa. Los Angeles and London: University of California Press Berkeley, 1998. Mitsuhiro Joshimoto, Kurosawa Film Studies and Japanese Cinema. Duke University Press, 2000. Stephen Prince, The Cinema of Akira Kurosawa. Princeton. Princeton University Press, 1991. Akira Kurosawa, Something Like an Autobiography. New York, 1983. Teruyo Nogami, Waiting on the Weather. Making Movies with Akira Kurosawa. Berkeley: Stone Bridge Press, 2006. Bert Cardullo, Akira Kurosawa: Interviews. UP of Mississippi, 2007. Luboš Ptáček, Akira Kurosawa a jeho filmy. Existenciální obraz světa. Praha: Casablanca 2014. Dějiny japonského filmu: Peter B. High, The Imperial Screen. Japanese Film Culture in the Fifteen Years War, 1931-1945. The University of Wisconsin Press, 2003. Isolde Standish, A New History of Japanese Cinema: A Century of Narrative Film. New York and London: Continuum 2005. Vlastimil Zuska, Několik úvah o filmové díle (Sedm samurajů). Cinemapur, 1993, č. 3. s. 30-32. Radovan Suk, Negativ - pozitiv (Poznámky k motivu dvojnictví u Akiry Kurosawy). Iluminace 1999. č. 1s. 41-60., Karel Thein, Něco jako smrt. In: Rychlost a slzy. Praha: Prostor, 2002, s. 98-103. Antonín Líman, Kouzlo šerosvitu. Praha: DharmaGaia, 2008. http://www.nostalghia.cz/
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
KDU/SVFD ZS 2925-2026 Akira Kurosawa a japonská kinematografie Vyučující: Luboš Ptáček Přednáška se soustředí na tvorbu japonského režiséra Akiry Kurosawy, kterého David Bordwell řadí mezi sedmičku nejvýznamnějších autorských režisérů světa. Režisérovy filmu budou představeny v kontextu japonské kinematografie, umění a historie.
Student získá hlubší vhled do dějin světové kinematografie, který využije pro své uplatnění v oboru.
|
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty, doporučeno absolvovat Dějiny světového filmu 1, Dějiny světového filmu 2.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Forma a podmínky ukončení kolokvia: Ústní pohovor Znalost filmů Základní orientace v dějinách světového a japonského filmu (zařazení do kontextu) Základní orientace v dějinách Japonska Analýza a interpretace zhlédnutých filmů
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bordwell, D. (1997). On the history of film style. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
-
Cook, D. A. (1996). A history of narrative film. New York: W.W. Norton.
-
Cook, D. A. (2002). Lost illusions: American cinema in the shadow of Watergate and Vietnam, 1970-1979. New York, N.Y: Charles Scribner's sons.
-
Cooke, M., & Petrů, D. (2011). Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca.
-
ELSAESSER, Thomas, HORWATH, Alexander, KING, Noel. (2004). The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam.
-
ELSAESSER, Thomas. (2000). Weimar Cinema and After. London.
-
Gomery, Douglas - Allen, Richard. (1985). Film History. Theory and Practice. New York.
-
Rosenstone, R. A. (2006). History on film, film on history. Harlow: Pearson Longman.
-
Thompson, K., Bordwell, D., & Bendová, H. (2011). Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění.
|