Předmět: Světový film D

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Světový film D
Kód předmětu KDU/SVFD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hain Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Filmový průmysl I. - reorganizace filmového průmyslu v 80. letech, profily nejvýznamnějších hollywoodských společností na počátku 80. let, konec United Artists Literatura: PRINCE, s. 1-39 2) Filmový průmysl II. - fúze a akvizice, honba za synergií, "dekonglomerizace" Hollywoodu, návrat majors k uvádění v kinech Literatura: PRINCE, s. 40-89 3) Filmový průmysl III. - přidružené trhy, boom domácího kina a trhu s videokazetami, jejich dopady na filmový průmysl, marketingové synergie Literatura: PRINCE, s. 90-141 4) Nezávislé společnosti - vzestup nezávislých produkčních společností, případ Carolco Literatura: PRINCE, s. 142-159 5) Tvůrci I. - úvod, hitmakeři (Spielberg, Lucas, Bruckheimer, Hughes, Zemeckis ad.) Literatura: PRINCE, s. 186-221 6) Tvůrci II. - auteuři "pod palbou" (Altman, Bogdanovich, Carpenter, Coppola, De Palma, Scorsese ad.), starší generace (Allen, Eastwood, Lumet, Pollack) Literatura: PRINCE, s. 221-237, 263-272 7) Tvůrci III. - ženy-režisérky (Penny Marshall, Susan Seidelman, Amy Heckerling, Kathryn Bigelow), nováčci (Burton, Cameron, Kasdan, Levinson, Lee, Stone ad.), nezávislí a outsideři (bratři Coenovi, Jarmusch, Lynch, Rudolph, Sayles, Schrader) Literatura: PRINCE, s. 237-263, 272-286 8) Žánry a produkční cykly I. - fantasy/science-fiction, horor, dystopická sci-fi Literatura: PRINCE, s. 287-295, 298-306, 336-340 9) Žánry a produkční cykly II. - komedie, muzikál, western Literatura: PRINCE, s. 295-298, 306-314 10) Žánry a produkční cykly III. - aktuální tematika - "new cold war films", politický film, filmy reflektující vietnamskou válku Literatura: PRINCE, s. 314-335 11) Film a morálka - filmová cenzura, ratingový systém v 80. letech, sex a násilí ve filmu Literatura: PRINCE, s. 341-369 12) Závěrečné shrnutí HLAVNÍ UČEBNÍ TEXT: PRINCE, Stephen. A New Pot of Gold: Hollywood under the Electronic Rainbow, 1980-1989. Los Angeles and Berkeley: University of California Press, 2000. DALŠÍ LITERATURA: BELTON, John. American Cinema, American Culture. 2nd edition. New York: McGraw-Hill, 2005. MALTBY, Richard. Hollywood Cinema. Malden: Blackwell Publishing, 2003. PRINCE, Stephen (ed.). American Cinema of the 1980s. Themes and Variations. New Brunswick: Rutgers University Press, 2007. SKLAR, Robert. Movie-Made America. A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1994.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
AMERICKÝ FILM V 80. LETECH Vyučující: Mgr. Milan Hain, Ph.D. Přednáškový cyklus studenty obeznámí s dějinami americké kinematografie v průběhu "reaganovských" 80. let. Hollywood v tomto období čelil ekonomické krizi, kterou překonal ovládnutím přidružených trhů v čele s videokazetami a placenou kabelovou televizí. Současně se jedná o období, kdy se sama hollywoodská studia stávala terčem akvizic globálních mediálních a komunikačních společností. Americký filmový průmysl bude představen jako komplexní systém determinovaný řadou interních i externích činitelů. Pozornost bude věnována společensko-politickému kontextu, proměňující se struktuře filmového průmyslu, cenzurním praktikám, populárním žánrům a produkčním trendům i nejvýznamnějším tvůrcům. Kromě absolvování písemného testu a ústní zkoušky bude k požadavkům patřit zhlédnutí dvanácti amerických snímků z probíraného období.
Student získá hlubší vhled do dějin světové kinematografie, který využije pro své uplatnění v oboru.
Předpoklady
Žádné podmiňující předměty, doporučeno absolvovat Dějiny světového filmu 1, Dějiny světového filmu 2.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

POŽADAVKY K ATESTACI: - zhlédnutí dvanácti snímků z probíraného období - absolvování písemných testů s celkovou úspěšností alespoň 70 % - absolvování ústní zkoušky ke zhlédnutým filmům
Doporučená literatura
  • Bordwell, D. (1997). On the history of film style. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Cook, D. A. (1996). A history of narrative film. New York: W.W. Norton.
  • Cook, D. A. (2002). Lost illusions: American cinema in the shadow of Watergate and Vietnam, 1970-1979. New York, N.Y: Charles Scribner's sons.
  • Cooke, M., & Petrů, D. (2011). Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca.
  • ELSAESSER, Thomas, HORWATH, Alexander, KING, Noel. (2004). The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam.
  • ELSAESSER, Thomas. (2000). Weimar Cinema and After. London.
  • Gomery, Douglas - Allen, Richard. (1985). Film History. Theory and Practice. New York.
  • Rosenstone, R. A. (2006). History on film, film on history. Harlow: Pearson Longman.
  • Thompson, K., Bordwell, D., & Bendová, H. (2011). Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -