Název předmětu | Světový film B |
---|---|
Kód předmětu | KDU/SVFB |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Filmový průmysl I. - reorganizace filmového průmyslu v 80. letech, profily nejvýznamnějších hollywoodských společností na počátku 80. let, konec United Artists Literatura: PRINCE, s. 1-39 2) Filmový průmysl II. - fúze a akvizice, honba za synergií, "dekonglomerizace" Hollywoodu, návrat majors k uvádění v kinech Literatura: PRINCE, s. 40-89 3) Filmový průmysl III. - přidružené trhy, boom domácího kina a trhu s videokazetami, jejich dopady na filmový průmysl, marketingové synergie Literatura: PRINCE, s. 90-141 4) Nezávislé společnosti - vzestup nezávislých produkčních společností, případ Carolco Literatura: PRINCE, s. 142-159 5) Tvůrci I. - úvod, hitmakeři (Spielberg, Lucas, Bruckheimer, Hughes, Zemeckis ad.) Literatura: PRINCE, s. 186-221 6) Tvůrci II. - auteuři "pod palbou" (Altman, Bogdanovich, Carpenter, Coppola, De Palma, Scorsese ad.), starší generace (Allen, Eastwood, Lumet, Pollack) Literatura: PRINCE, s. 221-237, 263-272 7) Tvůrci III. - ženy-režisérky (Penny Marshall, Susan Seidelman, Amy Heckerling, Kathryn Bigelow), nováčci (Burton, Cameron, Kasdan, Levinson, Lee, Stone ad.), nezávislí a outsideři (bratři Coenovi, Jarmusch, Lynch, Rudolph, Sayles, Schrader) Literatura: PRINCE, s. 237-263, 272-286 8) Žánry a produkční cykly I. - fantasy/science-fiction, horor, dystopická sci-fi Literatura: PRINCE, s. 287-295, 298-306, 336-340 9) Žánry a produkční cykly II. - komedie, muzikál, western Literatura: PRINCE, s. 295-298, 306-314 10) Žánry a produkční cykly III. - aktuální tematika - "new cold war films", politický film, filmy reflektující vietnamskou válku Literatura: PRINCE, s. 314-335 11) Film a morálka - filmová cenzura, ratingový systém v 80. letech, sex a násilí ve filmu Literatura: PRINCE, s. 341-369 12) Závěrečné shrnutí HLAVNÍ UČEBNÍ TEXT: PRINCE, Stephen. A New Pot of Gold: Hollywood under the Electronic Rainbow, 1980-1989. Los Angeles and Berkeley: University of California Press, 2000. DALŠÍ LITERATURA: BELTON, John. American Cinema, American Culture. 2nd edition. New York: McGraw-Hill, 2005. MALTBY, Richard. Hollywood Cinema. Malden: Blackwell Publishing, 2003. PRINCE, Stephen (ed.). American Cinema of the 1980s. Themes and Variations. New Brunswick: Rutgers University Press, 2007. SKLAR, Robert. Movie-Made America. A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1994.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
AMERICKÝ FILM V 80. LETECH Vyučující: Mgr. Milan Hain, Ph.D. Přednáškový cyklus studenty obeznámí s dějinami americké kinematografie v průběhu "reaganovských" 80. let. Hollywood v tomto období čelil ekonomické krizi, kterou překonal ovládnutím přidružených trhů v čele s videokazetami a placenou kabelovou televizí. Současně se jedná o období, kdy se sama hollywoodská studia stávala terčem akvizic globálních mediálních a komunikačních společností. Americký filmový průmysl bude představen jako komplexní systém determinovaný řadou interních i externích činitelů. Pozornost bude věnována společensko-politickému kontextu, proměňující se struktuře filmového průmyslu, cenzurním praktikám, populárním žánrům a produkčním trendům i nejvýznamnějším tvůrcům. Kromě absolvování písemného testu a ústní zkoušky bude k požadavkům patřit zhlédnutí dvanácti amerických snímků z probíraného období.
Student prokazuje hluboké faktické znalosti z představovaného okruhu filmové historie. Získané znalosti umí zařadit do širšího kontextu světových dějin kinematografie. Dále je schopen pracovat s odborným textem z oblasti filmové historie. Student je schopen orientace v odborné terminologii v oblasti filmové historie v cizím jazyce, zároveň si osvojil dovednosti pro analýzu, komparaci a interpretaci konkrétních filmologických problémů. |
Předpoklady |
Obecná znalost dějin světového filmu. Předměty doporučené pro absolvování disciplíny: Dějiny světového filmu 1, Dějiny světového filmu 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
POŽADAVKY K ATESTACI: - zhlédnutí dvanácti snímků z probíraného období - absolvování písemných testů s celkovou úspěšností alespoň 70 % - absolvování ústní zkoušky ke zhlédnutým filmům |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |