Předmět: Současné trendy TV

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Současné trendy TV
Kód předmětu KDU/STTV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
TÉMATA STTV ZS 2024/2025: BUDE UPŘESNĚNO.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 33 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Vyučuje: Mgr. Klára Feikusová, Ph.D. Cílem přednášky je upozornit na a analyzovat základní proměny televizního média v současnosti. Zejména se budeme věnovat analýze inovativních prvků TV vysílání a nastolování trendů zábavního TV a audiovizuálního průmyslu ve vztahu TV díla a publika, konvergenci lineární a nelineární televize, online platformám a transmedialitě, žánrovým posunům, komodifikaci genderu, sexuality, etnicity a rasy ve snaze oslovit mladá publika či legislativním proměnám a jejich vlivu na TV médium. Studující budou vedeni ke kritickému myšlení nad danými tématy, stejně jako po nich bude vyžadována aplikace teoretických znalostí směrem do praxe TV vysílání a TV průmyslu jako takového.
Studující si osvojí metody aplikace teoretických znalostí směrem do praxe. Budou umět nahlédnout dílčí trendy TV vysílání v širším kontextu a budou schopni vyhodnotit, zda a proč jsou dané trendy pro TV společnosti nosné či nikoli.
Předpoklady
Předmět nemá žádné prerekvizity. Doporučuje se absolvování bakalářských kurzů Úvod do televize, Teorie televize, Žánry a formáty televize a Úvod do oborové metodologie. Předpokládá se alespoň základní znalost angličtiny, stejně jako aktivní přístup ke studovaným tématům a mediálním textům.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce, Písemný test, Videoesej

- četba cizojazyčné literatury z hodiny na hodinu - vypracování handoutů ze zadané četby (max. 300 slov) - zápočtový test v moodle (80 min.) - aktivní účast v diskuzích a skupinové práci - prezentace aktualit na hodině (5 minut) - zkouška: studující si připraví prezentaci na příklad současného trendu a je připraven/a vést diskuzi a argumentovat (předpokládá se extenzivní práce s odbornou literaturou, prokázání analytického myšlení a definování základních výzkumně-interpretačních strategií a perspektiv) POZN: Náplň kurzu se významně odráží i v otázkách státní zkoušky, doporučuji proto přistupovat k němu zodpovědně a archivovat si materiály pro pozdější studium. u analýzy i odborné videoeseje se předpokládá extenzivní práce s odbornou literaturou, prokázání analytického myšlení a definování základních výzkumně-interpretačních strategií a perspektiv POZN: Náplň kurzu se významně odráží i v otázkách státní zkoušky, doporučuji proto přistupovat k němu zodpovědně a archivovat si materiály pro pozdější studium.
Doporučená literatura
  • Antenna.
  • Cinepur.
  • CST online.
  • Česká média.
  • Flow TV.
  • IndieWire.
  • JustTV.
  • Marketing & Media.
  • Media Industries in Middle East 2016.
  • Mediaguru.cz.
  • Television Think Tank FB page.
  • The Euro TV Place.
  • The Guardian.
  • Blake, J. (2017). Television and the second screen. New York.
  • Brembilla, P. - De Pascalis, I. A. (eds.). (2020). Reading Contemporary Serial Television Universes. London.
  • Bruun, Hanne. (2020). Re-scheduling Television in the Digital Era.
  • Gray, J. - Sandvoss, C. - Harrington, L. (eds.). (2007). Fandom. Identities and communities in a mediated world.. New York.
  • JENKINS, H. Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. Studies in culture and communication. New York:Routlege, 1992. 343 s. ISBN 0-415-90571-0..
  • Johnson, C. (2012). Branding television. New York.
  • Johnson, C. (2019). Online TV. London.
  • Levy, B. (2019). Television development. How Hollywood Creates New TV Series. New York.
  • Lotz, Amanda. (2018). We Now Disrupt This Broadcast. How Cable Transformed Television and The Internet revolutionized.. Cambridge, London.
  • Marinescu, V., Branea, S., Mitu, B. (eds.). (2014). Contemporary television series. Narrative Structures and Audience Perception. Newcastle upon Tyne.
  • Ross, Sharon, Marie. (2008). Beyond the Box. Television and the Internet.. Malden, Oxford, Carlton.
  • Shimpach, S. (2020). The Routledge Companion to Global Television. New York.
  • Turner, G. - Tay, J. (eds.). (2009). Television studies after TV. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -