Vyučující
|
-
Hudac Nicholas David, Mgr. Ph.D.
-
Černík Jan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář je zaměřen na seznámení s novějšími teoretickými proudy, které v poválečném kontextu reprezentují anti-esencialistická hlediska (neoformalismus, ideologická kritika v teorii filmu, teorie filmového žánru, teoretická východiska nové filmové historie). Seminář teorie filmu E je zaměřen na ideologickou kritiku ve francouzské teorii filmu 60-70. let dvacátého století. Předmětem semináře je práce s konkrétními texty, které traktují konkretní metodické přístupy k ideologické analýze filmového textu či obecně vysvětlují jeho ideologický potenciál. Konkrétní texty k analýze: Mladý Lincoln Johna Forda- Redakce Cahiers du Cinéma. Iluminace 2001, č. 1. Roland Barthes Siegried Kracauer, Od Caligariho k Hitlerovi. Praha 1958. Thomas Elsaesser, Filmová historie a vizuální rozkoš: výmarský film. Iluminace 1996, č. 2. Thomas Elsaesser, Metropolis. Praha 2007 Marc Ferro, Studium stalinské ideologie prostřednictvím filmu- Čapajev. Iluminace 1990, č.1. Doporučená literatura k předmětu Seminář teorie filmu E: Casseti, Francesco: Filmové teorie 1945-1990. Praha 2008. Metz, Christian.: Imaginární signifikant. Psychoanalýza a film. Praha 1991. Gerald Mast, Leo Braudy (eds.), Film Theory and Criticism. New York 1992. Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986-Allen, R. (1999). "Psychoanalytic Film Theory." A Companion to Film Theory. Miller, T. and R. Stam (eds.). Oxford, Blackwell: 123-45. Bordwell, D. and N. Carroll (1996). "Introduction." Post-Theory: Reconstructing Film Studies.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je představit studentům Festival Studies, novou disciplínu filmové vědy, jež se konstituuje na pomezí event managementu, filmové historie a recepční teorie. Hlavními studijními materiály budou texty sborníků Festival Studies I-III a studie Marijke de Valck a Diny Iordanove, které budou analyzovány a aplikovány na konkrétní modelové příklady. Vedle výkladu odborných textů (většinou v angličtině) mají studenti za povinnost vyhotovit případovou studii týkající se konkrétního filmového festivalu.
Rozšíření znalosti dějin filmových teorií, získání dovednosti v práci s odborným textem.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Důkladnější orientace v dějinách filmové teorie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Splnění stanovených povinností a aktivní přístup během výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Braudy, L., & Cohen, M. M. (2009). Film theory and criticism: introductory readings. New York, N.Y: Oxford University Press.
-
Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
-
Jameson, F. (1994). The political unconscious: narrative as a socially symbolic act. Ithaca: Cornell University Press.
-
Jameson, Fredric. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham 2005.
-
KRACAUER, Siegfried. (1958). Dějiny německého filmu od Caligariho k Hitlerovi. Praha : SPN.
-
Metz, C., & Pechar, J. (1991). Imaginární signifikant: psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav.
|