Vyučující
|
-
Černík Jan, Mgr. Ph.D.
-
Hain Milan, Mgr. Ph.D.
-
Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bilík Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům historický přehled vývoje pojmu a aplikace "kulturní a kreativní odvětví" (dále KKP) jak z pohledu teorie, tak kulturně a hospodářsko-politické praxe. Vedle této introdukce budou studenti obeznámeni s case studies přelomových příkladů proměny diskurzu, s příklady jednotlivých aplikací i s lokálními zvláštnostmi. Zásadní částí cyklu bude seznámení se s odbornou literaturou, jednotlivými teoretickými rámci, ale především s popularizačními sumarizacemi a informačními uzly. Speciální pozornost bude věnována tuzemskému kontextu, jenž je pro praxi nejlépe využitelný. Řešeny budou vývojové zvraty zdejší kulturní politiky, pozice vládních a nevládních organizací, jejich účel a strategie, ale i role jednotlivých osobností vytvářejících dynamiku dění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům historický přehled vývoje pojmu a aplikace "kulturní a kreativní odvětví" (dále KKP) jak z pohledu teorie, tak kulturně a hospodářsko-politické praxe. Vedle této introdukce budou studenti obeznámeni s case studies přelomových příkladů proměny diskurzu, s příklady jednotlivých aplikací i s lokálními zvláštnostmi. Zásadní částí cyklu bude seznámení se s odbornou literaturou, jednotlivými teoretickými rámci, ale především s popularizačními sumarizacemi a informačními uzly. Speciální pozornost bude věnována tuzemskému kontextu, jenž je pro praxi nejlépe využitelný. Řešeny budou vývojové zvraty zdejší kulturní politiky, pozice vládních a nevládních organizací, jejich účel a strategie, ale i role jednotlivých osobností vytvářejících dynamiku dění.
Rozšíření znalosti dějin filmových teorií, získání dovednosti v práci s odborným textem.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Důkladnější orientace v dějinách filmové teorie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
docházka v minimálním rozsahu 80 %; znalost zadané literatury a filmů, soustavná aktivita v hodinách; vypracování a přednesení prezentace na zadané téma (20 minut) a její přepracování v seminární práci o rozsahu minimálně 5 ns (a odpovídající veškerým náležitostem odborného textu) Předmět má hodnotu 3 kredity: 1 kredit = kontaktní výuka (25 hodin za semestr) 1 kredit = četba zadané literatury (cca 80 stran anglického textu) a zhlédnutí zadaných filmů (celková stopáž max. 10 hodin) 0,5 kreditu = příprava prezentace o délce 20 minut 0,5 kreditu = seminární práce (5 ns)
|
Doporučená literatura
|
-
Braudy, L., & Cohen, M. M. (2009). Film theory and criticism: introductory readings. New York, N.Y: Oxford University Press.
-
Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
-
Jameson, F. (1994). The political unconscious: narrative as a socially symbolic act. Ithaca: Cornell University Press.
-
Jameson, Fredric. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham 2005.
-
KRACAUER, Siegfried. (1958). Dějiny německého filmu od Caligariho k Hitlerovi. Praha : SPN.
-
Metz, C., & Pechar, J. (1991). Imaginární signifikant: psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav.
|