Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia tance Jak nazírat na tanec? Jeho percepce a analyticko-kritická reflexe, základní tanečněvědné pojmy a jejich správné interpretace. 2.-4. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm I Tanec klasický versus tanec moderní? Isadora Duncan a její "odmítnutí" klasického tance, průkopníci moderního tance (Emile Jaques-Dalcroze, Rudolf Laban, Oskar Schlemmer). 5.-6. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm II Tanec jako individuální výpověď tanečníkova (Mary Wigman, Martha Graham, Doris Humphrey), taneční sólo - nejvýraznější odkaz taneční moderny a jeho současné modifikace. 7.-8. Tanztheater a jeho varianty (Kurt Jooss, Pina Bausch a další) 9.-10. Principy negace a absence v tanci Taneční avantgarda a postmodern dance: analýza esence tance (Merce Cunningham, Judson Dance Theatre). 11.-12. Contemporary dance, fyzické divadlo, pohybová performance Významní představitelé, formy/žánry/koncepty, stěžejní inscenace (William Forsythe, Wim Vandekeybus, Lloyd Newson, Anne Teresa de Keersmaeker a další). 13. Konceptuální obrat v tanci a performanci Xavier Le Roy, Jérôme Bel, Boris Charmatz, Vera Mantero, Doris Uhlich ad.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Proměny tanečního projevu: dispozitivy tanečního umění v dynamickém 20. století Současné taneční umění co do formy nezná hranice, přesná pravidla ani omezující struktury. Rozvíjí se ve kreativních, neustálých variacích tak, jak si to vyžadují momentální potřeby a nutkání jeho tvůrkyň a tvůrců. Již samé jeho počátky se vyznačovaly tendencemi odpoutat se od (do té doby převládajícího) klasického tance, poskytnout větší prostor volnému působení těla, poukázat na nespočetné možnosti lidského pohybu a vyjádření intencí dané umělecké osobnosti. Proto i choreografie současného tance jsou velmi různorodé a ne vždy lehce zařaditelné. Sahají od tance vědomě vyvinutého z klasického tance, přes čistou a zřetelnou hru symboliky těla, k improvizaci a performanci. Každá/každý má svůj vlastní taneční "styl" a koncept realizace na scéně. Cíle tohoto kurze budou proto formou jednotlivých výkladů, dílčích příkladů a následujících diskuzí a analýz směřovány na vývoj a proměny moderního tance a jejich nejvýznamnější představitele. Zvláštní pozornost pak bude věnována tanci současnému, který si mnohdy od diváků vyžaduje mimo jiné též znalost teoretických základů a konceptů jednotlivých choreografek a choreografů.
Absolvování tohoto kurzu garantuje obšírnější znalost a definování specifik tanečního umění (či rozšířeněji body-based arts) v kontextu vývoje performing arts v průběhu 20. století. Studující se důsledněji seznámí s klíčovými dispozitivy tance 20. století a choreografickými osobnostmi, jež jsou pro nazírání tanečního umění rovněž v jeho aktuálních variantách naprosto neodmyslitelné. Studují si formou vlastních písemných prací osvojí možnosti analýzy tanečního představení v jeho historiografických i současných variantách.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je zejména zájem o taneční a pohybová umění a chuť aktivně se zapojovat do diskuze. Pro námi zkoumanou problematiku nezbytná je však znalost důležitých historických milníků a politicko-společenských událostí a proměň v průběhu 20. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce, Videoesej
účast na přednáškách, aktivní participace na diskuzích, vypracování dvou tanečních analýz (1. během semestru, 2. na začátku zkouškového období), závěrečná individuální ústní rozprava
|
Doporučená literatura
|
-
Aaltonen Sirkku. (2000). Time-sharing on Stage: Drama Translation in Theatre and Society. Multilingual Matters.
-
Ando, Clifford, Thomas Habinek and Giulia Sissa. A Cultural History of Ideas in Classical Antiquity. Bloomsbury Academic. 2022.
-
Beard, Mary. A History of Ancient Rome. Profile Books. 2015.
-
Bremser, Martha. Fifty Contemporary Choreographers. London: Routledge. 2011.
-
Dvořáková, Dita (ed.). Tanec, prostor a světlo. Brno: JAMU. 2017.
-
Holeňová, Jana et al. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav. 2001.
-
Martindale, Charles a Richard F. Thomas (edd.). Classics and the Uses of Reception. Blackwell Publishing. 2006.
-
Petišková, Ladislava -Vangeli, Nina. (2005). Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre.
-
Pomeroy, Arthur J. (ed.). A Companion of Ancient Greece and Rome on Screen. Wiley. 2017.
-
Siblík, Emanuel. Tanec mimo nás a v nás: historické poznatky a estetické soudy. Praha: Václav Petr. 1937.
-
Vangeli, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. 2017.
-
Waterfield, Robin. Creators, Conquerors and Citizens: A History of Ancient Greece. Oxford University Press. 2018.
|