Předmět: Seminář světového divadla H

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář světového divadla H
Kód předmětu KDU/SSVDH
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení s různými metodami interpretace textu antického dramatu (mytologický přístup, close reading, performance criticism, ritualistický přístup) a jejich výhodami, limity a úskalími 2. Úvod do zadané tragédie 3.-11. Četba tragédie 12. Představení projektů Text dramatu budeme číst v angličtině, rozprava o něm, výklad i atestace budou vedeny v češtině.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Kurz se věnuje tomu, jakým způsobem je možné interpretovat žánr antické tragédie prostřednictvím různých metodologických postupů (close reading, performance criticism apod.). Vybraná tragédie bude podrobena důkladnému zkoumání na základě znalostí dobového kontextu, osobnosti autora, charakteristik žánru atd. Studující také budou v semináři pracovat na samostatném výzkumu dle témat navržených na první hodině.
Na konci tohoto kurzu bude student*ka schopen*a: - samostatně interpretovat zadané antické tragédie prostřednictvím různých metodologických postupů (close reading, performance criticism apod.); - aplikovat informace ze sekundární literatury na interpretovaný text a zaujmout k nim kritický přístup;
Předpoklady
Schopnost aktivního čtení dramatického textu v angličtině.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studující budou hodnoceni na základě domácí přípravy, práce v hodinách a závěrečného projektu (myšlená inscenace probíraného textu). Účast na semináři je nutná (min. 70%).
Doporučená literatura
  • ARROWSMITH, W. (1959). Criticism of Greek Tragedy, The Tulane Drama Review 3: 3, s. 31-57.
  • Eco, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum 2004.
  • EURIPIDES. (2011). Bacchantes. Translated by Reginald Gibbons. Oxford University Press.
  • GELLRICH, M. (1995). Interpreting Greek Tragedy: History, Theory and the New Philology, in: GOFF, History, Tragedy, Theory: Dialogues on Athenian Drama, s. 38-58..
  • GOLDHILL, S. (1997). Modern critical approaches to Greek tragedy. in: EASTERLING, The Cambridge Companion to Greek Tragedy, s. 324-348. Cambridge.
  • GOLDHILL, S. (1986). Reading Greek Tragedy. Cambridge University Press.
  • POLÁČKOVÁ, Eliška. (2012). Český překlad antických her : Quo Vadis? (Czech translation of ancient drama : Quo Vadis?). Theatralia, 2012, roč. 15, č. 1, p. 136-150..
  • Rush Rehm (ed.). (1992). Greek tragic theatre. New York: Routledge.
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. (1991). Řecké divadlo klasické doby. KLP.
  • VERNANT, JEAN-PIERRE. (1990). Myth and Tragedy in Ancient Greece. New York: Zone Books.
  • WILES, David. (2000). Greek theatre performance : an introduction. Cambridge: Cambridge University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -