Vyučující
|
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
LS 2024: Tělesné identity v současných body-based arts Vyučující: Jitka Pavlišová 1. - 2. Metody zkoumání současných body-based arts, přístupové teoretické cesty a praktické uvažování o nich + 3. - 11. Analyzované tematické okruhy (ne nutně diskutované v semináři v tomto pořadí): Tělo podmíněné kulturní identitou a) identity postkoloniální b) východoevropské postsocialistické identity Tělo podmíněné genderovou specifičností Mizející tělo a) tělo ve světě virtuality b) tělo v postantropocénu Varianty inkluze v současných body-based arts Ztělesněné identity: reenactmenty a rekonstrukce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Tělesné identity v současných body-based arts Celosemestrální seminář je zaměřen na reflexi a analýzu různorodých tělesných identit v současných body-based arts (především tanec, performance art, fyzické a nonverbální divadlo, nový cirkus). Středobodem zkoumání je vztah člověka k tělu, jímž v rámci uměleckého spektra tematizuje a diskutuje svou vlastní existenciální zkušenost a pozná(vá)ní žitého světa, a předkládá tím zároveň publiku mnohdy ty nejpalčivější fenomény naší doby. Kurz se bude zakládat na zhlédnutí videozáznamů či vlastní divácké recepci jednotlivých vybraných děl, opírat o stávající mnohovrstevnatou literaturu k námi reflektované problematice, a především neustále konstituovat a proměňovat naší společnou aktivní diskuzí v rámci každého setkávání.
Na konci tohoto kurzu bude student*ka: - obohacen*a o dílčí aspekty současných body-based arts se schopností jejich relevantní reflexe a analýzy - podrobněji a formou konkrétních příkladů obohacen*a o aktuální teoretické výklady ke zkoumané problematice - schopen*a užívat adekvátní terminologii a koncepty vztahující se k tělu a tělesnosti, identitám či body-based arts obecně
|
Předpoklady
|
Kurz není podmíněn žádnými predispozicemi. Stěžejním kritériem pro účast a úspěšné zakončení kurzu je osobní zájem o ty druhy umění, jejichž pilířem je lidské tělo, a chuť aktivně své poznatky a zkušenosti diskutovat s ostatními. Doporučenou přímou návazností na tento kurz je zhlédnutí tematicky relevantních inscenací letošního programu Divadelní Flory s mottem "Volnost".
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Pravidelná účast na hodinách (max. 25% absence), připravenost a VELMI aktivní zapojení do diskuzí. Důkladná příprava a prezentace zvoleného tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
Cooper Albright, Ann. (1997). Choreographing Difference: The Body and Identity in Contemporary Dance. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
-
HRIEŠIK, Maja. (2012). Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE.
-
Pavlišová,Jitka. (2021). Aktuální tanečněvědný diskurz: Obraty v současném tanci. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Sheets-Johnstone, Maxine. (2009). The Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader.
-
Vangeli, Nina. Tanec a moc - dialektika konkrétního tance. 2014.
-
Vangeli, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. 2017.
|