|
Vyučující
|
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka proběhne v následujících termínech: - Pondělí 20. 10., 13:15-14:45 - Úterý 21. 10., 15:00-16:45 - Středa 22. 10. - Poslech rozhlasové hry v rámci Prix Bohemia Radio - Čtvrtek 23. 10., 8:00-11:30
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář povede Ján Šimko, divadelní teoretik, rozhlasový a divadelní dramaturg, režisér a autor, vedoucí Katedry divadelních studií VŠMU. Vytvořil řadu autorských inscenací (P0P2, Zombies, Homo panellus, Petržalské příběhy, Steel my heart, Private Streets, Atlas předsudků, Plzeň 1953, České porno), dlouhodobě spolupracuje s českými a slovenskými scénami a překládá současné drama (Ravenhill, Crimp, Pollesch). Seminář představuje analyticko-praktický průvodce dramaturgickou adaptací dramatického textu pro rozhlas. Vychází z teoretických přístupů k dramatu a z praxe rozhlasové dramaturgie a režie. Účastníci se seznámí s principy převodu textové předlohy do akustické podoby (kompozice, rytmus, perspektiva vyprávění, práce s prostorem a zvukovým znakem), osvojí si metody analytického čtení a dramaturgické úpravy a následně kriticky porovnají vlastní návrhy s profesionální realizací uvedenou v programu Prix Bohemia Radio. Důraz je kladen na argumentaci dramaturgických rozhodnutí, schopnost formulovat koncept adaptace a reflexi vztahu text-zvuk-posluchač.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - aplikovat pokročilé postupy analýzy dramatického textu se zřetelem k rozhlasové medialitě, - navrhnout a věcně odůvodnit dramaturgickou úpravu pro rozhlas, - rozlišit a kriticky hodnotit klíčové prvky adaptace, - formulovat stručný dramaturgický koncept a obhájit jej v odborné diskusi.
|
|
Předpoklady
|
Kurz proběhne ve slovenském, resp. českém jazyce.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Pravidelná účast na hodinách (max. 25% absence), připravenost a VELMI aktivní zapojení do diskuzí. Důkladná příprava a prezentace zvoleného tématu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Cooper Albright, Ann. (1997). Choreographing Difference: The Body and Identity in Contemporary Dance. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
-
HRIEŠIK, Maja. (2012). Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE.
-
Pavlišová,Jitka. (2021). Aktuální tanečněvědný diskurz: Obraty v současném tanci. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Sheets-Johnstone, Maxine. (2009). The Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader.
-
Vangeli, Nina. Tanec a moc - dialektika konkrétního tance. 2014.
-
Vangeli, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. 2017.
|