Předmět: Seminář světového divadla G

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář světového divadla G
Kód předmětu KDU/SSVDG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka proběhne v následujících termínech: - Pondělí 20. 10., 13:15-14:45 - Úterý 21. 10., 15:00-16:45 - Středa 22. 10. - Poslech rozhlasové hry v rámci Prix Bohemia Radio - Čtvrtek 23. 10., 8:00-11:30

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Seminář povede Ján Šimko, divadelní teoretik, rozhlasový a divadelní dramaturg, režisér a autor, vedoucí Katedry divadelních studií VŠMU. Vytvořil řadu autorských inscenací (P0P2, Zombies, Homo panellus, Petržalské příběhy, Steel my heart, Private Streets, Atlas předsudků, Plzeň 1953, České porno), dlouhodobě spolupracuje s českými a slovenskými scénami a překládá současné drama (Ravenhill, Crimp, Pollesch). Seminář představuje analyticko-praktický průvodce dramaturgickou adaptací dramatického textu pro rozhlas. Vychází z teoretických přístupů k dramatu a z praxe rozhlasové dramaturgie a režie. Účastníci se seznámí s principy převodu textové předlohy do akustické podoby (kompozice, rytmus, perspektiva vyprávění, práce s prostorem a zvukovým znakem), osvojí si metody analytického čtení a dramaturgické úpravy a následně kriticky porovnají vlastní návrhy s profesionální realizací uvedenou v programu Prix Bohemia Radio. Důraz je kladen na argumentaci dramaturgických rozhodnutí, schopnost formulovat koncept adaptace a reflexi vztahu text-zvuk-posluchač.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - aplikovat pokročilé postupy analýzy dramatického textu se zřetelem k rozhlasové medialitě, - navrhnout a věcně odůvodnit dramaturgickou úpravu pro rozhlas, - rozlišit a kriticky hodnotit klíčové prvky adaptace, - formulovat stručný dramaturgický koncept a obhájit jej v odborné diskusi.
Předpoklady
Kurz proběhne ve slovenském, resp. českém jazyce.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Pravidelná účast na hodinách (max. 25% absence), připravenost a VELMI aktivní zapojení do diskuzí. Důkladná příprava a prezentace zvoleného tématu.
Doporučená literatura
  • Cooper Albright, Ann. (1997). Choreographing Difference: The Body and Identity in Contemporary Dance. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
  • HRIEŠIK, Maja. (2012). Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE.
  • Pavlišová,Jitka. (2021). Aktuální tanečněvědný diskurz: Obraty v současném tanci. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Sheets-Johnstone, Maxine. (2009). The Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader.
  • Vangeli, Nina. Tanec a moc - dialektika konkrétního tance. 2014.
  • Vangeli, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -