Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah 1. Antropocén a jeho politické a kulturní aspekty. 2. Strategie a taktiky popírání klimatických změn a greenwashing v umění 3. Divadlo a způsoby zobrazování změny klimatu: Případová studie Club Real: Demokracie organismů a prezentace plánů výzkumu. 4. Aktuální trendy v "zelená transformaci" divadelních institucí: Případová studie Broadway Green Alliance. 5. Teoretická paradigmata k porozumění kultury v "novém klimatickém režimu": Bruno Latour, 6. Teoretická paradigmata k porozumění kultury v "novém klimatickém režimu": Donna Haraway 7. Ekokritika a ekodramaturgie: Jak se v dramatických textech tematizuje lidská a ne-lidská zkušenost s klimatickou krizi? Případová studie Manuela Infante: Estado vegetal 8. Jak proplést společenský a politický rozměr klimatické krize? Případová studie: Milo Rau: Konžský tribunál 9. Scénografie a současné environmentální divadlo: Případová studie Tanja Beer 10. Etický rozměr angažování nelidského: Případová studie Rimini Protokoll: Temple dui présent: Solo for an octopus. 11. Posthumanismus a performativní prostory mimo divadelní umění: Případová studie Pierre Huyghe 12. Performativita a estetické postupy klimatických hnutí: Případová studie Red Rebel Brigade 13. Shrnutí kurzu, příklady aplikace poznatků v praxi, evaluace výuky a diskuse. Literatura BEER, Tanja. Ecoscenography: An Introduction to Ecological Design for Performance. Singapore: Palgrave Macmillan, 2021. DEMOS, T. J. Síla ohně aneb Estetika žehem. In SIT, Peter (ed.). Klimatická kríza.txt. Bratislava: APART, Display, Kapitál, 2018, s. 6-25. FEOFILAKTOVA, Albina. Neantropocentrické umění: Ekologický obrat v současném tanci a performanci. In Pavlišová, Jitka a kol. Aktuální tanečněvědný diskurz: obraty v současném tanci. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021, s. 45-70. HARAWAY, Donna J. Staying With the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016. Kapitola Tentacular Thinking: Antropocene, Capitalocene, Chthulucene, p. 30-57. JURÁNI, Milo. Demokracia organizmov: reportáž z republiky budúcnosti (?). CEDIT - kontexty a přesahy Centra experimentálního divadla 7 (2022), s. 25-27. LATOUR, Bruno. Zpátky na zem: jak se vyznat v politice Nového klimatického režimu. Praha: Neklid, 2020. MORTON, Timothy. Otřes bytí. Úvod do hyperobjektů. In Václav Janoščík, Lukáš Likavčan a Jiří Růžička (eds.) Mysl v terénu: Filosofický realismus v 21. století. Praha: VVP AVU, 2017, s. 91-107. PARIKKA, Jussi. Geologie médií. Praha: Karolinum, 2020. Doslov: takzvaná příroda, s. 171-175. PECKA, Vojtěch. Továrna na lži: výroba klimatických dezinformací. Praha: Alarm, 2023.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je prozkoumat a pochopit vztah scénických umění a klimatické krize. Studující se seznámí se základními koncepty estetiky a kritické kulturní teorie zaměřené na antropocén, klimatickou krizi a obecněji na ztvárňování vztahu lidského a nelidského ve scénických uměních. Cílem výuky je také pochopit škálu reakcí na změnu klimatu v kultuře od radikálního politického aktivismu, přes změnu produkčního modelu, novou dramaturgii, až po greenwashing. Proto bude pozornost věnována také základním faktům týkajícím se změny klimatu, různým způsobům argumentace ve prospěch transformace kultury, stejně jako rozboru rétoriky popírání klimatických změn.
Studující získá základní informace o klimatické krizi a jejich společenských a environmentálních aspektech, o způsobech, jak se divadelní instituce mohou na změnu klimatu adaptovat a o estetických postupech zobrazování reflexe aktuálních společenských výzev v antropocénu. Studující si také procvičí skupinovou práci, mluvený projev i kritické a tvůrčí myšlení. Předmět je formálně vyučován jako seminář, a proto je kladen důraz na interaktivní a dialogické způsoby výuky, které jsou doplňovány výkladem. Předmět je rovněž založen na samostudiu a na diskusi nad pravidelně čtenými odbornými a uměleckými texty v češtině a angličtině a také na rozboru audiovizuálních ukázek.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Závěrečná zpráva
Předmět má kombinované ukončení. Zápočet získají studující za prezentaci vlastního výzkumu v rozsahu 15 minut a jsou hodnocení na základě svého projevu. Následně jsou hodnoceni známkou za písemnou zprávu o výsledcích výzkumu v rozsahu 10 normostran (18 000 znaků včetně mezer při dodržení standardů odborné práce). V případě jakýchkoliv nejasností ohledně probírané látky doporučuji včas se obrátit na vyučujícího a využít konzultační hodiny. Určení kreditové hodnoty předmětu: Kontaktní výuka 25h = 1kr Prezentace = 0,5 kr Písemná práce 10 ns = 1 kr Četba odborného textu v AJ cca 150 stran = 1,5 kr Četba odborného textu v čj 200 stran = 1 kr
|
Doporučená literatura
|
|