Předmět: Seminář současných tendencí v teorii filmu

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář současných tendencí v teorii filmu
Kód předmětu KDU/SSTNF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
  • Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hain Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz bude rozdělen do čtyř bloků po třech týdnech. Sjednocujícím tématem kurzu v tomto semestru jsou různé teoretické pohledy na aktéry/aktérky ve filmovém průmyslu. 1-3. Exilový film a kinematografie s přízvukem. Četba: Naficy (2001) a Hain (2019). Filmy: Kalendář (1993) a Podivné okouzlení (1952). 4-6. Star studies, produkce hvězd, transnárodní hvězdnost. Četba: McDonald (2012) a Zhang (2014). Filmy: TBA 7-9. Revize filmového autorství, producent jako autor, producer studies. Četba: Kozloff (2020)/Sellors (2011) a Salzberg (2020). Filmy: TBA. 10-12. Ženy ve filmovém průmyslu, ženské autorství, male/female gaze. Četba: O'Hara (2022). Filmy: Travolti da un insolito destino nell'azzurro mare d'agosto (1974) a TBA. Předmět má vytvořenou kartu v IS Moodle, kde jsou k dispozici podrobné informace o programu i veškeré studijní materiály.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Kurz výběrově představuje trendy v současné filmové teorii. Cílem kurzu je vést studenty k samostatné práci - kritické práci s literaturou, schopnosti kontextualizovat informace, aplikaci teoretických poznatků při výzkumu.

Předpoklady
Znalost látky probrané na přednášce KDU/STTF1 Současné tendence teorie filmu 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- účast na minimálně 75 % seminářů - aktivní práce v hodině - znalost zadané literatury (8 studií během semestru) - znalost zadaných filmů (8 titulů během semestru) - vypracování prezentace na téma schválené vyučujícím
Doporučená literatura
  • Allen, Rober C. Film History: Theory and Practise. New York. 1985.
  • Branigan, Edward - Buckland, Warren. The Routledge Encyclopedia of Film Theory. New York. 2013.
  • Buckland, Warren. Hollywood Puzzle Films. New York. 2014.
  • Cameron, Allan. Modular Narratives in Contemporary Cinema. New York. 2008.
  • Constable, Catharine. Postmodernism and Film: Rethinking Hollywood´s Aesthetics. London. 2015.
  • Deleuze,Gilles. (2006). Film II. Praha.
  • Deleuze,Gilles. (2000). Film I. Praha.
  • Grodal, Torben. (1997). Moving Pictures. A New Theory of Film Genres, Feeling, and Cognition. Oxford.
  • Chapman, James - Glancy, Mark. The New Film History: Sources, Methods, Approaches. London. 2007.
  • Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Medfia Collide. New York. 2006.
  • Stam, Robert. (2006). Film Theory An Indroduction. New York.
  • Szczepanik, Petr. (2004). Nová filmová historie. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní