Předmět: Seminář světového divadla a tance

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář světového divadla a tance
Kód předmětu KDU/SSDT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka proběhne v následujících termínech: - Pondělí 20. 10., 13:15-14:45 - Úterý 21. 10., 15:00-16:45 - Středa 22. 10. - Poslech rozhlasové hry v rámci Prix Bohemia Radio - Čtvrtek 23. 10., 8:00-11:30

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Seminář povede v ZS 2025/2026 Ján Šimko, divadelní teoretik, rozhlasový a divadelní dramaturg, režisér a autor, vedoucí Katedry divadelních studií VŠMU. Je autorem řady inscenací (Petržalské příběhy, Steel My Heart, Private Streets, Atlas předsudků, Plzeň 1953, České porno), dlouhodobě spolupracuje s českými i slovenskými scénami a věnuje se také překladům současného dramatu (Ravenhill, Crimp, Pollesch). Seminář je analyticko-praktickým průvodcem dramaturgickou adaptací dramatického textu pro rozhlas. Opírá se o teoretické přístupy k dramatu i o praxi rozhlasové dramaturgie a režie. Účastníci se seznámí s principy převodu jevištní předlohy do akustické podoby (kompozice, rytmus, perspektiva vyprávění, práce s prostorem a zvukovým znakem), osvojí si metody analytického čtení a dramaturgické úpravy a následně kriticky porovnají vlastní návrhy s profesionální realizací uvedenou v programu Prix Bohemia Radio. Důraz bude kladen na transparentní argumentaci dramaturgických rozhodnutí, formulaci konceptu adaptace a reflexi vztahu text-zvuk-posluchač.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - aplikovat pokročilé postupy analýzy dramatického textu se zřetelem k rozhlasové medialitě, - navrhnout a věcně odůvodnit dramaturgickou úpravu pro rozhlas, - rozlišit a kriticky hodnotit klíčové prvky adaptace (komentář, zvuková architektura, práce s hlasem), - formulovat stručný dramaturgický koncept a obhájit jej v odborné diskusi.
Předpoklady
Kurz proběhne ve slovenském, resp. českém jazyce.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

- 100% účast, dochvilnost, - předběžná četba vybraného dramatického textu, - aktivní zapojení do diskuse a seminární práce, - společný poslech rozhlasové adaptace v rámci festivalu.
Doporučená literatura
  • Fischer-Lichte, ed. et al. (2023). Entangled performance histories: new approaches to theater historiography. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • Newall, D. (ed.). (2017). Art and its Global Histories: A Reader. Manchester: Manchester University Press.
  • Pratt, Mary Louise. (2008). Imperial eyes: travel writing and transculturation. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -