Vyučující
|
-
Veselková Veronika, Mgr.
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V LS 2025 předmět vyučuje Michal Denci (VŠMU, Slovensko), blokově od 31. 3. do 4. 4. Anotace: Taliansky filozof a historik Benedetto Croce zaznamenal legendu, podľa ktorej raz jeden kazateľ, v snahe prinavrátiť si publikum, ktoré medzičasom prešlo k divadelníkom, pod krížom zvolal, že tam, pri ňom, je skutočný Pulcinella. Táto anekdota symbolicky zhŕňa témy seminára, v rámci ktorého vybrané epizódy dejín talianskeho divadla ponúknu stimuly na uvažovanie o sile rétoriky, o jazyku, o relativite hraníc či o tom, ako "spriadame" históriu. Tvorba hercov commedie dell'arte, spisovateľa a dramatika Luigiho Pirandella, hercov/performerov ako Eduardo De Filippo, Carmelo Bene či Dario Fo alebo režiséra Romea Castellucciho tak poskytne materiál, prostredníctvom ktorého budeme reflektovať aj vlastnú schopnosť presvedčivo pôsobiť na publikum pri rôznych príležitostiach. Budeme v tomto zmysle nachádzať presahy medzi divadlom, prednáškou či - prečo nie - obhajobou záverečnej práce pred komisiou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studujícími s různými divadelními jevy a tendencemi ve světových divadelních a tanečních kulturách a to v průniku teoretické a historiografické perspektivy.
Studující si osvojí znalosti vybraných jevů světových divadelních a tanečních kultur, zejména základní fakta o událostech, autorstvích, tendencích, a o příslušných teoretických a historiografických kategoriích a pojmech jejich výzkumu a pochopení. Studující se procvičí v porozumění odbornému textu, skupinové práci a případně i přípravě výstupů propojujících tvůrčí vyjádření a vědu.
|
Předpoklady
|
Schopnost aktivního čtení anglického odborného textu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Podmínkou je aktivní účast ve výuce, plnění zadaných úkolů ve výuce i mimo ni, individuální kreativita, skupinová spolupráce.
|
Doporučená literatura
|
-
FISCHER-LICHTE, Erika. (2023). Entangled performance histories: new approaches to theater historiography. London: Routledge.
-
NEWALL, D. (ed.). Art and its Global Histories: A Reader. Manchester University Press. 2017.
-
PRATT, Mary Louise. Imperial eyes: travel writing and transculturation. London: Routledge. 2008.
|