Předmět: Současné tendence v teorii filmu 2

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Současné tendence v teorii filmu 2
Kód předmětu KDU/SOTF2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
  • Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz je koncipován jako příprava na teoretické otázky státní závěrečné zkoušky, které jsou rozšířené o témata filmová sémiotika, teorie filmové postavy. Každé téma bude představeno v úvodní přednášce (zhruba 45 minut). V druhé části vystoupí studenti s příkladovou studii, ve které na vybraném filmu nebo teoretickém problému bude demonstrováno užití daného teoretického konceptu. Jako vzor pro příkladovou studii poslouží kniha Ruth Doughty a Christine Etherington-Wright Understanding Film Theory. Podmínky absolvování: vypracování příkladové studie, absolvování průřezového písemného testu (deset otázek) 1.Úvodní hodina. Historický vývoj a proměna teorie filmu 2. Filmová sémiotika 3. Ruský formalismus a jeho ozvuky v současné teorii filmu 4. Aktuální tendence ve filmové naratologii 5. Teorie filmu a kognitivní psychologie 6. Feministická teorie filmu po roce 1975 a queer teorie 7. Postmoderna a teorie filmu 8. Nová filmová historie 9. Teoretické přístupy k animovanému filmu 10. Teorie dokumentárního filmu 11. Teorie postavy Literatura: Edward Branigan, Warren Buckland, The Routledge Encyclopedia of Film Theory. New York and London 2013. Ruth Doughty, Christine Etherington-Wright: Understanding Film Theory. Bloomsbury Academic, 2017. Warren Buckland, Film Theory: Rational Reconstructions. New York and London 2012. Francesco Casetti, Filmové teorie 1945-1990. Praha 2008. Jan Bernard (ed.), Tartuská škola. Praha 1995. Peter Steiner, Ruský formalismus. Metapoetika. Brno 2011. Kristin Thompsonová, "Neoformalistická filmová analýza - jeden přístup mnoho metod". Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36. Allan Cameron, Modular Narratives in Contemporary Cinema. New York 2008. Warren Buckland, Hollywood Puzzle Films. New York and London 2014. Henry Jenkins, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York and London 2006. Shohini Chaudhuri, Feminist Film Theorists: Laura Mulvey, Kaja Silverman, Teresa De Lauretis, Barbara Creed. New York and London 2006. Petra Hanáková, Pandořina skříňka, aneb co feministky provedly filmu. Praha 2007. Sue Thornham (ed.), Feminist Film Theory. A Reader. Edinburgh 1999. Catharine Constable, Postmodernism and Film: Rethinking Hollywood's Aesthestics. London and New York 2015. Giles Deleuze, Film 1: Obraz-pohyb. Praha 2000. Giles Deleuze, Film 2: Obraz-čas. Praha 2006. Robert Stam, Film Theory: An Introduction. Malden 2000. Ülo Pikkov, Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu. Praha 2017. Paul Wells, Understanding Animation. London and New York 1998. Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004. Bill Nichols, Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010. Carl R. Plantinga, Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. Cambridge 1997. Robert C. Allen, Douglas Gomery, Film History: Theory and Practice. New York 1985. James Chapman, Mark Glancy, Sue Harper (eds.), The New Film History: Sources, Methods, Approaches. London 2007. Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha 2004.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je vést studenty k samostatné práci - kritické práci s literaturou, schopnosti kontextualizovat informace, aplikaci teoretických poznatků při výzkumu. Konkrétně se zaměříme na na čtyři témata: naratologie, postmoderna, kognitivismus a nová filmová historie. Doporučuji zapsat si společně předměty SOTF2 a SSTNF.
Student prokazuje hluboké faktické znalosti z představovaného okruhu filmové teorie. Získané znalosti umí zařadit do širšího kontextu filmové teorie a estetiky. Student je schopen pracovat s odborným textem z oblasti filmové teorie. Student je schopen orientace v odborné terminologii v oblasti filmové teorie v cizím jazyce, zároveň si osvojil dovednosti používat teorie dovednosti při analýze, komparaci a interpretaci na konkrétních filmologických problémů.
Předpoklady
Znalost historického přehledu dějin filmových teorií.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

znalost literatury, závěrečná rozprava
Doporučená literatura
  • Allen, Richard - Smith, Murray. (1997). Film Theory and Philosophy. Oxford.
  • Deleuze,Gilles. (2006). Film II. Praha.
  • Deleuze,Gilles. (2000). Film I. Praha.
  • Grodal, Torben. (1997). Moving Pictures. A New Theory of Film Genres, Feeling, and Cognition. Oxford.
  • Nicholls, Bill . (1985). Movies and Methods, Vol. II..
  • Nicholls, Bill . (1976). Movies and Methods, Vol. I..
  • Sobchack, Vivien . (1992). The Address of Eye. A Phenomenology of Film Experience.
  • Stam, Robert. (2006). Film Theory An Indroduction. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -