Předmět: Světová literatura F

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Světová literatura F
Kód předmětu KDU/SLFF
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkora Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy a jejich anotace 1. Americká literatura po druhé světové válce / Sýkora (11. 2.) 2. Americká literatura od sedmdesátých let po 11. září 2001 / Sýkora (18. 2.) Úvod do dějin USA; nástup nové generace autorů v 50 letech; spisovatel jako mluvčí mladé generace; rozmach americkožidovské literatury; nástup postmoderní literatury; střet realistického proudu s proudem "fabulačním" (a jeho reflexe v kritické debatě); nástup nových témat a poetik v sedmdesátých letech; literární postmoderna; 11. září a jeho ohlas v románu 3. Starý a Nový Hollywood / Hain (25. 2.) Rozpad studiového systému; studená válka a americká kinematografie; krize průmyslu v 60. letech a nástup nové generace; avantgarda a nezávislý film; ratingový systém; reprezentace genderu a rasy 4. Éra blockbusterů v americkém filmovém průmyslu / Hain (3. 3.) Růst konglomerátů a konsolidace filmového průmyslu; nástup nových technologií; mentalita blockbusterů; dominantní trendy a hlavní autorské osobnosti 80. let 5. Landscape writting Gertrudy Steinové a americké poválečné divadlo / Hanáčková (10. 3.) Přednáška seznamuje posluchače s výraznou osobností americké poválečné avantgardy a ukazuje, jak se v hnutí divadel off- a off-off Broadway potkaly vlivy Bertolda Brechta, Antonina Artauda, performance a experimentů v hudbě a videoartu. 6. Americký film od 90. let směrem k současnosti / Hain (17. 3.) Globalizovaný Hollywood; generace Sundance a klíčové osobnosti mainstreamového i nezávislého filmu; reflexe 11. září 2001 ve filmu; filmový průmysl v novém miléniu 7. Rocková poezie jako specifický kulturní fenomén / Sýkora (24. 3.) Fenomén "singer-songwriter"; písničkář jako mluvčí mladé generace; folkové hnutí 60. let a osudy jeho pokračovatelů v následujících dekádách; modelové (stylotvorné) osobnosti s mezioborovým přesahem: Bob Dylan a Paul Simon 8. Americká televizní tvorba (a její reflexe proměn americké společnosti) / Jedličková (31. 3.) 9. Americká televizní tvorba (a její reflexe proměn americké společnosti) II / Jedličková (7. 4.) Koncept americké tradiční rodiny v sitkomu a rodinném dramatu 50. let; válka ve Vietnamu (od zpravodajství a publicistiky k sitkomu a dramatu); lidsko-právní hnutí a vliv na americkou TV tvorbu (proměna ideálu diverzity); první válka v Iráku a pandemie AIDS jako celospolečenská témata s rozdílnou mírou TV pokrytí; 11. září 2001 očima amerických televizí (ozvuky v TV tvorbě na začátku nového milénia) 10. Americké NPR (National Public Radio) a historické souvislosti amerického rádia / Hanáčková (14. 4.) Rádio na americkém kontinentu vzniklo jen o něco dříve, než v Evropě a jeho začátky a vývoj se zásadně liší. Přesto i v USA vznikla veřejná rozhlasová síť, která má velkou prestiž a vliv na rozvoj radio průmyslu. Jak fungovalo rádio ve "zlatých čase", jaký vliv mělo na začátky televizního vysílání a jak se rozvíjelo v průběhu 2. poloviny 20. století?

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Téma: Americká kultura druhé poloviny 20. století v mezioborových souvislostech Přednášející: Milan Hain, Andrea Hanáčková, Jana Jedličková, Michal Sýkora Koordinátor kurzu: Michal Sýkora (michal.sykora@upol.cz) V jednotlivých historicky a přehledově orientovaných přednáškách budou představeny základní vývojové tendence oboru, jeho periodizace a klíčové osobnosti v období po druhé světové válce až po konec 20. století.
Studující se zorientuje v americké kultuře a umění druhé poloviny 20. století a začátku nového milénia. Bude rozumět kulturním a společenským přesahům, které ovlivnily jak oblast literatury a kinematografie, tak televize a rozhlasu.
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Způsob ukončení: esej na téma dle vlastního výběru vycházející ze sledované problematiky a probíraného období; téma eseje musí reflektovat mezioborové souvislosti a přesahy (s minimálním rozsahem 6 stran) Odevzdání závěrečného eseje - absolventské ročníky: 15. dubna. Odevzdání závěrečného eseje - ostatní: 5. května.
Doporučená literatura
  • Castleman, Harry; Podrazik, Walter J. (2016). Watching TV: Eight Decades of American Television, Third Edition (Television and Popular Culture). New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -