Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednáškový cyklus nabídne historický přehled úspěšných i neúspěšných pokusů o kontrolu a regulaci filmových obsahů v americkém filmovém průmyslu od jeho počátků až do přelomu 20. a 21. století. Největší prostor bude věnován činnosti Správy Produkčního kodexu, která byla zřízena v roce 1934 s cílem chránit filmový průmysl před zásahy zvenčí. Podrobně představen bude i tzv. ratingový systém, jenž byl zaveden v 60. letech poté, co se Produkční kodex ukázal jako neslučitelný s požadavky publika a potřebami filmových společností. Doporučená literatura: BERNSTEIN, Matthew (ed.). Controlling Hollywood. Censorship and Regulation in the Studio Era. New Brunswick and London: Rutgers University Press, 1999. BIESEN, Sheri Chinen. Film Censorship: Regulating America's Screen (London and New York: Wallflower Press, 2018). BILTEREYST, Daniel, WINKEL, Roel Vande (eds.). Silencing Cinema. Film Censorship around the World. New York: Palgrave Macmillan, 2013. BLACK, Gregory D. Hollywood Censored. Morality Codes, Catholics, and the Movies. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1996. DOHERTY, Thomas. Hollywood's Censor: Joseph I. Breen & the Production Code Administration. New York: Columbia University Press, 2007. GARDNER, Gerald. The Censorship Papers. Movie Censorship Letters from the Hays Office 1934 to 1968. New York: Dodd, Mead & Company, 1987. JACOBS, Lea. The Wages of Sin. Censorship and the Fallen Woman Film, 1928-1942. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1997. JOWETT, Garth. Film. The Democratic Art. Boston & Toronto: Little, Brown & Company, 1976. LEFF, Leonard J., SIMMONS, Jerold L. The Dame in the Kimono. Hollywood, Censorship, and the Production Code from the 1920s to the 1960s. New York: Grove Weidenfeld, 1990. Předmět bude mít zřízen profil v IS Moodle, který bude sloužit ke sdílení materiálů a další organizaci výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
CENZURA A AUTOREGULACE V AMERICKÉM FILMOVÉM PRŮMYSLU Vyučující: Milan Hain Přednáškový cyklus nabídne historický přehled úspěšných i neúspěšných pokusů o kontrolu a regulaci filmových obsahů v americkém filmovém průmyslu od jeho počátků až do přelomu 20. a 21. století. Největší prostor bude věnován činnosti Správy Produkčního kodexu, která byla zřízena v roce 1934 s cílem chránit filmový průmysl před zásahy zvenčí. Podrobně představen bude i tzv. ratingový systém, jenž byl zaveden v 60. letech poté, co se Produkční kodex ukázal jako neslučitelný s požadavky publika a potřebami filmových společností.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné predispozice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
- 75% účast na výuce (maximálně 3 absence za semestr) - zhlédnutí alespoň pěti snímků dle seznamu poskytnutého vyučujícím - absolvování písemného testu se skóre min. 70 % - prezentace na předem dohodnuté téma
|
Doporučená literatura
|
-
Bordwell, D. (1997). On the history of film style. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
-
Cook, D. A. (1996). A history of narrative film. New York: W.W. Norton.
-
Cook, D. A. (2002). Lost illusions: American cinema in the shadow of Watergate and Vietnam, 1970-1979. New York, N.Y: Charles Scribner's sons.
-
Cooke, M., & Petrů, D. (2011). Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca.
-
ELSAESSER, Thomas, HORWATH, Alexander, KING, Noel. (2004). The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam.
-
ELSAESSER, Thomas. (2000). Weimar Cinema and After. London.
-
Gomery, Douglas - Allen, Richard. (1985). Film History. Theory and Practice. New York.
-
Rosenstone, R. A. (2006). History on film, film on history. Harlow: Pearson Longman.
-
Thompson, K., Bordwell, D., & Bendová, H. (2011). Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění.
|