I. Teorie a historie žánru: Základní žánrové znaky detektivky. Zrod detektivního žánru v 19. století a jeho zakladatelé: E. A. Poe, A. Conan Doyle Počátky teorie detektivky Kritici žánru a jeho apologetici: E. Wilson, W. H. Auden První teorie žánru: V. Šklovskij, T. Todorov Aktuální tendence: J. Scaggs, M. Priestman II. Hlavní vývojové fáze žánru ve 20. století: Zlatý věk: A. Christie, D. L. Sayersová a další Americká drsná škola: D. Hammett, R. Chandler Policejní procedurál Britská škola: P. D. Jamesová, C. Dexter, R. Hill a další Další žánry crime fiction III. Specifikum vývoje české detektivky Začátky / meziválečná produkce Situace po druhé světové válce Socialistická detektivka Hlavní autoři Česká filmová detektivka IV. Britská televizní detektivka od 70. let: Produkce 70. let: Sweeney, Profesionálové Literární adaptace: Adam Dalgliesh, Sherlock Holmes, Poirot, Rebus a další Nejvýznamnější seriály a série 80. a 90. let 20. století a prvního desetiletí 21. století: Taggart, Edge of Darkness, Bedna, Hlavní podezřelý, Dalziel and Pascoe, Inspector Lynley Mysteries, Vraždy v Midsommeru, Wallander a další Fenomén Morse: Inspector Morse, Lewis, Endeavour Literatura: Priestman, Martin, ed.: Cambridge Companion to Crime fiction. Cambridge: Cambridge University Press 2003. Scaggs, John: Crime Fiction. New York: Routledge 2005. Sýkora, Michal, a kol.: Brtiské detektivky: Od románu k televizní sérii 1, 2. Olomouc: Univerzita Palackého 2012, 2013. Sýkora, Michal a kol.: Slepá cesta k socialistické detektivce. Olomouc: Univerzita Palackého 2023. Škvorecký, Josef: Nápady čtenáře detektivek a jiné eseje. Praha: Ivo Železný 1998. Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Praha: Triáda 2000.
|
KDU / SDFF Teorie a dějiny detektivního žánru v mezioborových souvislostech Michal Sýkora Přednáškový cyklus bude rozdělen do tří bloků, v rámci nichž si představíme základy žánrové teorie, hlavní vývojové etapy žánru ve 20. století a jejich představitele, specifickou situaci české detektivky a následně základní díla britské televizní produkce.
Aktivní orientace v dějinách světové filmu, schopnost zařadit konkrétní díla, tvůrce a stylové konvence do historického kontextu světové kinematografie.
|