Vyučující
|
-
Černík Jan, Mgr. Ph.D.
-
Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hain Milan, Mgr. Ph.D.
-
Sýkora Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Michal Sýkora Česká filmová detektivka s důrazem na specifický vývoj české podoby žánru a na souvislosti s literární produkcí. Detektivka ve službách ideologie. Rozdílné podoby žánru v padesátých a šedesátých letech a za normalizace. V první části programu uvedení do problematiky formou přednášek (česká detektivka po roce 1948 a její další vývoj, dobový ideologický kontext, dobové pojetí žánru, mezioborové souvislosti), v druhé části analýza vybraných filmů z nabídky. Přednášková část: Specifický vývoj české detektivky Společenský a ideologický kontext "Socialistická detektivka" a její teorie Žánrové uvolnění v 60. letech Retrodetektivka a její žánrová specifičnost Normalizační podoba zločinu Seminární část / nabídka témat: ? Trilogie "Alibi": 105% alibi, Kde alibi nestačí, Alibi na vodě ? Major Kalaš: Strach, Vrah skrývá tvář, Po stopách krve ? Eduard Fiker a film: 13. revír, Na kolejích čeká vrah ? Proměny kapitána Exnera: Poklad byzantského kupce, Smrt talentovaného ševce (a další) ? Zločin a humor: Paklíč, Přísně tajné Nahá pastýřka, "Rakev ve snu viděti" (a další), Zločin v dívčí škole ? Krimifilm 70. a 80. let - Dušan Klein (a scénáře Václava Šaška), Zbyněk Brynych, Otakar Fuka a další ? Policejní rada Vacátko v televizi a filmu a fenomén retrodetektivky ? Policejní procedurál v televizi: Malý pitaval z velkého města
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Česká filmová detektivka s důrazem na specifický vývoj české podoby žánru a na souvislosti s literární produkcí. Detektivka ve službách ideologie. Rozdílné podoby žánru v padesátých a šedesátých letech a za normalizace. V první části programu uvedení do problematiky formou přednášek (česká detektivka po roce 1948 a její další vývoj, dobový ideologický kontext, dobové pojetí žánru, mezioborové souvislosti), v druhé části analýza vybraných filmů z nabídky.
Aktivní orientace v dějinách světové filmu, schopnost zařadit konkrétní díla, tvůrce a stylové konvence do historického kontextu světové kinematografie.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Doporučuje se absolvování přednáškového cyklu KDU/DSF1-3 Dějiny světového filmu 1-3.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Podmínky k získání zápočtu: příprava na hodinu, docházka, vypracování referátu dle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
Bordwell, David - Thompsonová, Kristin. (2007). Dějiny filmu. Praha.
-
Bordwell, David. (1997). On the History of Film Style. Harvard.
-
Ivan Adamovič. (1994). Encyklopedie fantastického filmu.. Praha.
-
Susan Schneider (ed.). (2007). Science Fiction and Philosophy: From Time Travel to Superintelligence.. Oxford.
-
Tzvetan Todorov. (2010). Úvod do fantastické literatury.. Praha.
|