Vyučující
|
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Dílčí okruhy našeho analytického zkoumání: 1) Hybridní dispozitivy umění a kultury druhé poloviny 20. století (sumarizace stávajících poznatků divadelněvědného diskurzu) Jitka Pavlišová 2) Tělesnost a jeho akcentace = dominanta kulturálního a uměnovědného zkoumání druhé poloviny 20. století Jitka Pavlišová 3) Identita - > kulturalita - > interkulturalita: Postcolonial Studies Jitka Pavlišová 4) Aspekty absence a negace jako klíčová prizmata interdisciplinárního zkoumání oblasti Performing Arts Jitka Pavlišová 5) Performance art, happening, akční umění Lukáš Kubina 6-10) Sociální a politické aspekty zkoumání Performing Arts I. - IV. Lukáš Kubina a. Avantgardní divadla v kontextu studené války a vědecko-technické revoluce b. Avantgardní divadla jako součást mezinárodní kontrakultury c. Avantgardní divadla jako nová sociální hnutí d. Divadlo jako politická taktika 11) Nové obraty v umění a kultuře Lukáš Kubina 12) Závěrečná rozprava Lukáš Kubina Literatura: Povinná literatura ARONSON, Arnold. 2011. Americké avantgardní divadlo. Praha, AMU. BARBA, Eugenio. 2000. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav. BRAUN, Kazimierz. 1993. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav. PILÁTOVÁ, Jana. 2009. Hnízdo Grotowského: Na prahu divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav. SCHECHNER, Richard. 1994. Environmental Theatre. New York: Aplause. Doporučená literatura BARBA, Eugenio. 2000. Theatre Anthropology. In: GOODMAN, Lizbeth a Jane DE GAY. The Routledge reader in politics and performance. New York: Routledge, 2000, s. 41-46. BOAL, Augusto. 2000. The Structure of the Actor's work. In: GOODMAN, Lizbeth a Jane DE GAY. The Routledge reader in politics and performance. New York: Routledge, s. 32-36. BROOK, Peter. 1998. Prázdný prostor. Praha: Panorama. DAVIS, Ronald G. 1966. Guerilla Theatre. Tulane Drama Review 10, 4 (1966). GOODMAN, Lizbeth a Jane de Gay. 2000. The Routledge Reader in Politics and Performance. New York: Routledge. GROTOWSKI, Jerzy. 2000. Towards a poor theatre. In: GOODMAN, Lizbeth a Jane DE GAY. The Routledge reader in politics and performance. New York: Routledge, 2000, s. 21-27. INNES, Christopher. 2000. Avant Garde Theatre: Themes And Definitions. In: GOODMAN, Lizbeth a Jane DE GAY. The Routledge reader in politics and performance. New York: Routledge, s. 70-74. LOZANO, Pedro Galán. 2018. "The Counterculture on Stage: Radical Theater and the Reclamation of the Public Space in 1960s San Francisco." Journal for the Study of Radicalism, vol. 12, no. 2, pp. 35-54. SAINER, Arthur. 1975. The Radical Theatre Notebook. New York. SCHECHNER, Richard. 1968. Public Domain. New York. WATSON, Ian. 2000. Towards a Third Theatre. In: GOODMAN, Lizbeth a Jane DE GAY. The Routledge reader in politics and performance. New York: Routledge, 2000, s. 241-247.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 1 hodina za semestr
- Exkurze
- 1 hodina za semestr
|
Výstupy z učení
|
Téma: Poválečné divadlo Přednášející: Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D.; Mgr. Lukáš Kubina Přednáškový cyklus je zaměřen na hloubkovou analýzu dílčích uměleckých fenoménů padesátých až osmdesátých let, jež jsou zároveň symptomaticky formovány proměnou dvou zásadních politicko-společenských paradigmat (milníky: 1945 a 1989). Stěžejní pozornost je kladena na rozmanité formy a druhy v celé šíři oblasti Performing Arts, na něž je v tomto kurzu nahlíženo interdisciplinárně, a to zejména prizmaty různorodých konceptů rozvíjených v současném diskurzu humanitních studií. Cílem tohoto kurzu je specifikovat teatrologicky ukotvené období tzv. druhé divadelní reformy, resp. neoavantgardy, a performativního obratu novými perspektivami, a tím rozšířit divadelněvědný aparát znalostí především o sociologické, politické a (inter)kulturální aspekty, jež jsou pro dané období signifikantní.
Student/-ka si rozšíří spektrum současných forem a žánrů divadla, tance a performance, které jsou často interdisciplinárního charakteru. Bude schopen pojmenovat nejdůležitější specifika daného žánru/formy a bude obeznámen s možnostmi jejich relevantní teoretické reflexe a analýzy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Podmínky zkoušky: účast na přednáškách, aktivní participace, průběžné (písemné) testování znalostí, závěrečná zkouška formou písemného testu
|
Doporučená literatura
|
|