Předmět: Seminář analýzy televize a médií B

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář analýzy televize a médií B
Kód předmětu KDU/SATMB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zach Ondřej, Mgr.
  • Buráň Jan, Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
  • Kazík Ondřej, Mgr.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předběžný tematický záběr: 1) Úvod - role vlastní tvorby ve strategii televizního a audiovizuálního trhu 2) Typy televizních pořadů a jejich role v televizním vysílání a nabídce audiovizuálních služeb, vlastní vývoj versus akvizice formátů. 3) Hlavní vlivy ovlivňující rozhodování o nových pořadech - dlouhodobá a krátkodobá programová strategie a scheduling. 4) Programové strategie rozdílných audiovizuálních služeb - veřejnoprávní a komerční lineární televize, Pay TV, VOD 5) Case study: případ Zrádci: vývoj non-fiction televizního pořadu 6) Case study: vývoj hraného televizního díla - veřejnoprávní televize 7) Case study: vývoj hraného televizního díla - komerční televize 8) Case study: HBO a Canal+: vlastní tvorba ve strategii Pay TV 9) Seminární část: definování programových potřeb 10) Seminární část: profilování a vývoj nového pořadu 11) Seminární část: profilování a vývoj nového pořadu 12) Shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
V ZS 2025/26 vyučuje mgr. Zach Téma: Vývoj audiovizuálního pořadu v současné televizní praxi Kurz se teoreticky i prakticky věnuje procesu vývoje televizního pořadu jako součásti programové strategie provozovatelů televizního vysílání nebo audiovizuální služby na vyžádání (VOD). Studenti se seznámí s principy, z nichž provozovatel audiovizuálních služeb vychází při rozhodování o formě, žánru a diváckém zacílení každého nově vyvíjeného pořadu, ověří si je na konkrétních případových studiích, doplněných vystoupeními lidmi z televizní a produkční praxe a budou mít příležitost si při společné seminární práci vývoj modelového pořadu prakticky vyzkoušet.
Student*ka získá základní vhled do nejdůležitějších politických ideologií 20. a 21. stol. Naučí se také a) rozpoznávat propagandistické techniky využívané v audiovizuální narativní tvorbě, b) identifikovat ideologie v dílech tvůrkyň a tvůrců, kteří si jejich působení sami nemusí uvědomovat.
Předpoklady
Doporučuje se studentům, kteří absolvovali předmět KDU/UST1,UST2 či KDU/UMS. Požadována je znalost odborných termínů a základních konceptů oboru televizních studií. Předpokladem je rovněž alespoň základní znalost televizní fikční/faktuální tvorby a pasivní znalost angličtiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce

- aktivní účast na seminárních diskuzích - participace na práci ve skupinách - odevzdávání průběžných úkolů (především četba, a příprava na následující hodinu). Studující v průběhu obdrží 10 dílčích úkolů, každý hodnocený 10 body, seminář je na konci semestru uznán jako SPLNĚNÝ, pokud studující získá alespoň 70 bodů za odevzdávané úkoly. Deadliny odevzdávání úkolů jsou závazné, odevzdání po deadlinu (bez předchozí důvodné omluvy) je hodnoceno polovinou možných bodů, pokud je úkol odevzdán více než den po deadlinu, získává studující 0 bodů. Pokud studující na konci semestru získá méně než 70 bodů ale více než 35 bodů, zpracuje závěrečnou práci o rozsahu 3 Ns. na zadané téma. Při zisku méně než 35 bodů nemůže být zápočet udělen.
Doporučená literatura
  • Bignell, J. (2013). An introduction to television studies. London: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Bruun, Hanne. (2020). Re-scheduling Television in the Digital Era.
  • Butler, J. G. (2012). Television: critical methods and applications. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Butler, J. G. (2010). Television style. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
  • CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
  • Johnson, Catherine. (2019). Online TV.
  • Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
  • Lotz, Amanda. (2018). We Now Disrupt This Broadcast. How Cable Transformed Television and The Internet revolutionized.. Cambridge, London.
  • Orlebar, J., & Bendová, H. (2012). Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
  • Wolff, M. (2015). Television is the new television. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2025) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019_2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -