Vyučující
|
-
Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Stanovení tématu semináře a následná struktura kontaktní i individuální práce se řídí logikou následujících fází. 1. Vymezení tématu. Stanovení tématu podléhá především kritériu aktuálnosti, kulturní relevantnosti, může být navázáno na aktuální výzkum realizovaný tutorem, případně reaguje na uveřejněnou teoretickou či empirickou studii mapující oblast televize a médií. 2. Stanovení materiálu, který bude předmětem analýzy/výzkumu. Výběr konkrétních pramenů, ověření jejich dostupnosti. 3. Rešerše a studium existující literatury a reflexe tématu. Součástí analytického procesu je seznámení se s klíčovou předmětnou a metodologickou literaturou. To napomáhá ke stanovení originální analytické otázky, případně umožní aplikovat etablovaný přístup na nový materiál. Heuristická fáze je nutnou částí každého analytického zájmu. 4. Případná reformulace cíle analýzy/výzkumu. Na základě zjištěných informací o dosavadním stavu výzkumu dané oblasti je zpřesněn analytický záměr studenta. 5. Stanovení příhodné metodologie. Na základě tématu a hlavního cíle/otázky je zvolena adekvátní metodologie, která umožní nalézt adekvátní odpovědi. Lze zvážit aplikaci zavedeného metodologického mustru na nový materiál (např. jinou lokální variantu pořadu, žánru apod.). Seminář může aplikovat různé metodologie na identický materiál či naopak u jedné metodologie variovat analyzovaný předmět. Volba metodologie se může stát předmětem tutoriálu, současně je vhodné ji podrobit kolektivní diskusi. 6. Aplikace metody, analytický proces. Průběh samotného analytického procesu je individuální prací, která může být průběžně konzultována. Předpokládá se logická strukturace textu, konsistentní argumentace, volba adekvátních příkladů, jasný a pojmenovatelný závěr. 7. Průběžná konzultace v průběhu analýzy. 8. Odevzdání písemné verze analýzy/výzkumu. Očekává se dodržení standardů odborné studie (cíle, metodologie, jádro práce, závěr, literatura). 9. Prezentace studie. Výsledek má být představen také ve formě ústní prezentace. Předpokládá se a hodnotí využití moderních prezentačních nástrojů, dodržení časového rozsahu apod. 10. Reakce na připomínky na ústní prezentaci, diskuze. Ústní prezentace bude podrobena zpětné vazbě vedoucího semináře a případně jeho dalších účastníků. Autor musí být schopen reagovat na konstruktivní kritické poznámky a svůj výstup upravit na základě relevantních připomínek. 11. Úprava výstupu na základě zpětné vazby. Na základě připomínek k odevzdané písemné verzi i ústní prezentaci je možné upravit problematické části písemného výstupu. 12. Případné další využití písemné studie. Při naplnění kvalitativních očekávání dojde k nabídce studie relevantním časopisům (tištěným či internetovým), předpokladem je také úprava na základě požadavků daného editora/redakce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je aplikovat poznatky získané v předmětech týkajících se televizního média či obecně vymezené oblasti mediálních studií. Konkrétní tematický profil semináře je proměnlivý a je specifikován před začátkem semestru. Jádrem seminářů mohou být konkrétní díla, žánry, autoři, historická údobí, stylové prvky, analytické koncepty, společenské aspekty mediální oblasti, recepční kontext současné mediální praxe apod. Témata seminářů jsou proměnlivá. Předpokládá se vypsání například těchto témat: žánr sitcomu, žánr krimi z pohledu pluralitních metodologií, ženské postavy v současném americkém seriálu, analýza programového schématu a brandingových strategií v současné televizi, projevy heteronormativity a altenativních konceptů v současném seriálu, populárně-vědecké televizní série a jejich rétorika, titulková sekvence televizního seriálu (styl, funkce, paratext, recepce) ad.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
aktivní účast na hodinách četba zadané literatury povinné shlédnutí seznamu TV pořadů prezentace vybraného tématu odevzdání případové studie na vybrané téma (5 - 8 nstr.)
|
Doporučená literatura
|
|