Příklad celosemestrálního tématu A-D: historický dokument a jeho analýza, nejlepší featury ze soutěží Prix Italia, Prix Europe a Prix Bohemia, rozhlasová hra s tématikou stárnoucí generace, rozhlasový seriál J. Vedrala Xaver, celoroční téma stanice Český rozhlas Hrdina.cz, komparace zpracování ruských klasiků v různých režiích a podobně. Zvláštní důraz bude kladen na módy reprezentace reality a autorský subjekt v rozhlasové publicistice podle B. Nicholse a X. Butlera, na analýzu konkrétního rozhlasového publicistického pořadu podle metodiky G. Starkeyho a na analýzu konkrétního rozhlasového uměleckého pořadu podle metodiky J. Czecha. Základní průběh semináře je vyznačen několika klíčovými body: 1. Vymezení tématu. Stanovení tématu podléhá především kritériu aktuálnosti, kulturní relevantnosti, může být navázáno na aktuální výzkum realizovaný tutorem, případně reaguje na uveřejněnou teoretickou či empirickou studii mapující oblast rozhlasu a médií. 2. Stanovení materiálu, který bude předmětem analýzy/výzkumu. Výběr konkrétních pramenů, ověření jejich dostupnosti, v případě nutnosti pořízení překladu. 3. Rešerše a studium existující literatury a reflexe tématu. Součástí analytického procesu je seznámení se s klíčovou předmětnou a metodologickou literaturou. 4. Stanovení příhodné metodologie. Na základě tématu a hlavního cíle/otázky je zvolena adekvátní metodologie, která umožní nalézt adekvátní odpovědi. Volba metodologie se může stát předmětem tutoriálu, současně je vhodné ji podrobit kolektivní diskusi. 5. Aplikace metody, analytický proces. Průběh samotného analytického procesu je individuální prací, která může být průběžně konzultována. Předpokládá se logická strukturace textu, konsistentní argumentace, volba adekvátních příkladů, jasný a pojmenovatelný závěr. 6. Průběžná konzultace v průběhu analýzy. 7. Průběžné position paper s dílčími výstupy, případně s analýzami jednotlivých pořadů 8. Odevzdání písemné verze analýzy/výzkumu. Očekává se dodržení standardů odborné studie (cíle, metodologie, jádro práce, závěr, literatura). 9. Prezentace studie. Výsledek má být představen také ve formě ústní prezentace. Předpokládá se a hodnotí využití moderních prezentačních nástrojů, dodržení časového rozsahu apod. 10. Reakce na připomínky na ústní prezentaci, diskuze.
|
Seminář je koncipován jako diskusní prostor pro zvýšení schopnosti studentů analyzovat a kriticky vyhodnotit konkrétní auditivní dílo v jakémkoli žánru. Během semináře budou podrobeny analýze pořady veřejnoprávních i soukromých komerčních stanic, pořady komunitních rádií i vydavatelství audioknih. Studenti po dobu celého semestru odevzdávají průběžné písemné práce, evaluace je vyhodnocena podle docházky, průběžných úkolů a závěrečné analytické práce. Seminář má čtyři základní varianty, které se pravidelně střídají. Věnují se vždy konkrétnímu žánru, rozhlasovému formátu, seriálu, nebo konkrétním solitérním pořadům. Seminář reaguje na aktuální situaci v rádiu, na vítězné pořady ze světových festivalů, na významné výročí, k němuž se svou tvorbou vztahují české i zahraniční rozhlasové stanice.
|