Předmět: Seminář analýzy inscenace 2

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář analýzy inscenace 2
Kód předmětu KDU/SAI2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz je zaměřen na analýzu vybraných inscenací různých žánrů a druhů. Jeho cílem je rozvoj analytických schopností studujících, zejména upevnění a doplnění teoretických pojmů a metod analýzy inscenace a schopnost formulovat své uvažování o viděném s pomocí oborového terminologického aparátu. Skupiny vedou Lukáš Kubina a Jitka Pavlišová. Program semestru bude doplněn v první polovině února, až bude znám hrací plán divadel na jarní měsíce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem semináře je aplikovat znalosti a dovednosti nabyté v Semináři analýzy inscenace I a dále rozvíjet schopnost odborného pohledu na divadlo. Studující prohloubí své analytické schopnosti a rozvinou své porozumění inscenačnímu tvaru, režijním, dramaturgickým a hereckým postupům a scénografickým principům. Vedle vlastního rozboru je pozornost věnována také kulturní a politické kontextualizaci. Dílčími cíli semináře je jednak porozumění, jak funguje divadelní provoz a jak vzniká divadelní inscenace, jednak orientace v české divadelní scéně. Studující si rovněž procvičí veřejné vystupování a diskusi a práci ve skupinách.
Studenti se naučí vnímat a odborně reflektovat různé funkce, postupy a vyjadřovací prostředky současného divadla, způsoby a možnosti dramaturgicko-režijní interpretace textové předlohy, různé typy divadel od kamenných po alternativní, od činohry k opeře. Zvládnou základní odbornou terminologii a osvojí si principy odborné diskuse.
Předpoklady
Předmět je primárně určený studentům prvního ročníku, a dále 2. a 3. ročníků (kdo neabsolvoval). Podmínkou je absolvování SAI1.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za pravidelnou účast na hodinách a na představeních (min. 70%), aktivní spolupráci na semináři, vypracování průběžného úkolu (analýza na 2 normostrany) a závěrečnou analýzu (3 normostrany).
Doporučená literatura
  • Bertolt Brecht. (2009). Kupování mosazi. Brno: JAMU.
  • Čunderle, Michal. (2014). Dialogy řeči. Tucet studií o hercích a o řeči.. Praha: Brkola.
  • Christopher Balme. (2018). Úvod do divadelnej vedy. Bratislava: Divadelný ústav.
  • Jan Mukařovský. (2007). Studie I. Brno: Host.
  • Jaroslav Vostrý. (2009). Režie je umění. Praha: AMU.
  • Jiří Veltruský. (1994). Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav.
  • PAVIS, Patrice. (2003). Analyzing Performance. Michigan : University of Michigan Press.
  • Roubal, Jan (ed.). (2018). Divadlo v průsečíku reflexe. Antologie současné polské divadelní teorie. Praha: Institut umění - Divadelní ústav.
  • Zdeněk Hořínek. (2012). Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní