Stanovení tématu semináře a následná struktura kontaktní i individuální práce se řídí logikou následujících fází. 1. Vymezení tématu. Stanovení tématu podléhá především kritériu aktuálnosti, kulturní relevantnosti, může být navázáno na aktuální výzkum realizovaný tutorem, případně reaguje na uveřejněnou teoretickou či empirickou studii mapující oblast teorie a historie filmu, aktuální událost z oblasti filmové kultury apod. 2. Rešerše a studium existující literatury a reflexe tématu. Součástí analytického procesu je seznámení se s klíčovou předmětnou a metodologickou literaturou. To napomáhá ke stanovení originální analytické otázky, případně umožní aplikovat etablovaný přístup na nový materiál. Heuristická fáze je nutnou částí každého analytického zájmu. 3. Stanovení příhodné metodologie. Na základě tématu a hlavního cíle/otázky je zvolena adekvátní metodologie, která umožní nalézt adekvátní odpovědi. Lze zvážit aplikaci zavedeného metodologického mustru na nový materiál (např. jinou lokální variantu pořadu, žánru apod.). Seminář může aplikovat různé metodologie na identický materiál či naopak u jedné metodologie variovat analyzovaný předmět. Volba metodologie se může stát předmětem tutoriálu, současně je vhodné ji podrobit kolektivní diskusi. 4. Aplikace metody, analytický proces. Průběh samotného analytického procesu je individuální prací, která může být průběžně konzultována. Předpokládá se logická strukturace textu, konsistentní argumentace, volba adekvátních příkladů, jasný a pojmenovatelný závěr. 5. Prezentace studie. Výsledek může být prezentován ve formě písemné studie, ústní prezentace, případně mohou být požadovány obě varianty. U písemné varianty se předpokládá dodržení všech standardů (citování literatury, představení metodologie, analýza a její shrnutí), u ústní prezentace se předpokládá a hodnotí využití moderních prezentačních nástrojů, dodržení časového rozsahu, 6. Reakce na připomínky, diskuze. Písemná i ústní prezentace bude podrobena zpětné vazbě vedoucího semináře a případně jeho dalších účastníků. Autor musí být schopen reagovat na konstruktivní kritické poznámky a svůj výstup upravit na základě relevantních připomínek.
|
Cílem semináře je aplikovat poznatky získané v předmětech věnovaných teorii a historii filmu při analýze a interpretaci filmového díla. Konkrétní tematický profil semináře je proměnlivý a je specifikován před začátkem semestru. Jádrem seminářů mohou být konkrétní díla, žánry, autoři, historická údobí, stylové prvky, analytické koncepty apod.
|