Předmět: Seminář analýzy filmu E

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář analýzy filmu E
Kód předmětu KDU/SAFE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
  • Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Téma: Komiks ve filmu Vyučující: Luboš Ptáček Zimní semestr 2022/23 Seminář se soustředí na teorii komiksu, sémiotické a narativní odlišnosti filmu a komiksu a z toho plynoucí problémy převodu komiksu do filmu. Postupně bude provedena analýza několika odlišných adaptací amerických, evropských a asijských komiksů, které se soustředí na převzatou narativní stavbu a výtvarné motivy implantované do filmu. Část seminářů bude věnována i komparaci jakým způsobem zapadají filmy čerpající z komiksu do antirealistické větve filmové tvorby. Konkrétní filmy budou upřesněny podle počtu přihlášených studentů Řešené problémy: Jakým způsobem se uplatňují odlišné sémiotické prvky z komiksu ve filmu? Specifičnost komiksové stylizace a narace. Jakým způsobem je ve filmu budován fikční svět přebíraný z komiksu? Jakým způsobem jsou konstruovány postavy superhrdinů? Jak dochází k jejich dekonstrukci? Produkční strategie Prezentovaná ideologie Literatura: David Kunzle, The Early Comic Strip. Berkeley: University of California Press, 1973. Will Eisner, Comics and Sequential Art. Tamarac: Poorhouse Press, 1985. Scott McCloud, Jak rozumět komiksu. Brno: BB/art, 2008. Thierry Groensteen, Stavba komiksu. Brno: Host, 2005. Jakob Dittmar, Comic-Analyse. Konstanz: UVK Verlagsgesselschaft, 2008. Richard Reynolds, Superheroes: Modern Mythology. Jackson: University Press of Mississippi, 1992. Marc DiPaulo, War, Politics and Superheroes: Ethics and Propaganda in Comics and Film. McFarland, 2011.
Absolvováním semináře si student osvojí používání různých nástrojů filmovědné analýzy, aplikovatelné nejen na jednotlivá umělecká díla, ale i na autorské osobnosti a tematické celky. Je schopen rozlišovat nástroje jednotlivých metodologických a teoretických koncepcí, zná jejich přednosti i nedostatky a je schopen samostatné volby mezi nimi v rámci vlastní publicistické praxe i přípravy a realizace odborných prací. Student si zároveň prohloubí svoje znalosti vybraných osobností a kapitol československé a světové kinematografie.
Předpoklady
Znalost základů filmové analýzy, obeznámenost s termíny a nástroji filmové teorie. Předměty vhodné pro absolvování disciplíny: Úvod do studia filmu, Základy teorie filmu, Proseminář oborové metodologie (filmová studia).

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Účast na seminářích alespoň 75 % Domácí příprava (znalost povinné literatury a filmů) Diskuze v hodinách Prezentace v hodině
Doporučená literatura
  • Altman, R. (1999). Film/genre. London: British Film Institute.
  • Bilík, P., & Ptáček, L. (2000). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico.
  • Bordwell, D., Thompson, K., Dominková, P., Hanzlík, J., & Kofroň, V. (2011). Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
  • BORDWELL, David. (2005). - BORDWELL, David. Feuillade, or Storytelling. In Figures Traced in Light, s. 43-82.. Berkeley.
  • Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
  • Casetti,Francesco. (2008). Filmové teorie 1945 ?1990. Praha.
  • GRANT, Barry Keith. (2012). Film Genre Reader IV.. Austin: University of Texas Press.
  • GRANT, Barry Keith. (2012). Film Genre Reader IV.. Austin: University of Texas Press.
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Theory of Adaptation. London: Routledge.
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Theory of Adaptation. London: Routledge.
  • Chatman, S. B., & Orálek, M. (2008). Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host.
  • Chatman, Seymour. (2004). Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a filmu.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -