Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář nabídne základní orientaci v dramatické tvorbě v průřezu historie divadla od počátku až do konce 19. století. Snahou je, aby se studenti poučili o struktuře dramatického textu, o základních pojmech teorie dramatu a aby zároveň mohli své znalosti z dějin divadla aplikovat na probírané tituly. Aktivní účast v diskusi předpokládá od studentů pečlivou přípravu a bezpodmínečnou znalost předepsaných textů. Struktura disciplíny: Antické a středověké drama Sofoklés: Antigona Euripides: Médea Everyman Renesanční a barokní drama Lope de Vega: Zahradníkův pes Calderón: Život je sen Moli?re: Misantrop Klasicistické a osvícenské drama Carlo Goldoni: Poprask na laguně Friedrich Schiller: Marie Stuartovna Drama romantismu Michail Jurjevič Lermontov: Maškaráda Drama realismus a naturalismu Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor Henrik Ibsen: Nora Anton Pavlovič Čechov: Tři sestry
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se věnuje tomu, jakým způsobem je možné interpretovat žánr antické tragédie prostřednictvím různých metodologických postupů (close reading, performance criticism apod.). Vybraná tragédie bude podrobena důkladnému zkoumání na základě znalostí dobového kontextu, osobnosti autora, charakteristik žánru atd.
Na konci tohoto kurzu bude student*ka schopen*a: - samostatně interpretovat zadané antické tragédie prostřednictvím různých metodologických postupů (close reading, performance criticism apod.); - aplikovat informace ze sekundární literatury na interpretovaný text a zaujmout k nim kritický přístup;
|
Předpoklady
|
Schopnost aktivního čtení dramatického textu v angličtině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Studující budou hodnoceni na základě domácí přípravy, práce v hodinách a závěrečného projektu (myšlená inscenace probíraného textu). Účast na semináři je nutná (min. 70%).
|
Doporučená literatura
|
-
ARROWSMITH, W. (1959). Criticism of Greek Tragedy, The Tulane Drama Review 3: 3, s. 31-57.
-
ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace. Praha: Karolinum.
-
EURIPIDES. (2011). Bacchantes. Translated by Reginald Gibbons. Oxford University Press.
-
GELLRICH, M. (1995). Interpreting Greek Tragedy: History, Theory and the New Philology, in: GOFF, History, Tragedy, Theory: Dialogues on Athenian Drama, s. 38-58..
-
GOLDHILL, S. (1997). Modern critical approaches to Greek tragedy. in: EASTERLING, The Cambridge Companion to Greek Tragedy, s. 324-348. Cambridge.
-
GOLDHILL, S. (1986). Reading Greek Tragedy. Cambridge University Press.
-
POLÁČKOVÁ, Eliška. (2012). Český překlad antických her : Quo Vadis? (Czech translation of ancient drama : Quo Vadis?). Theatralia, 2012, roč. 15, č. 1, p. 136-150..
-
Rush Rehm (ed.). (1992). Greek tragic theatre. New York: Routledge.
-
STEHLÍKOVÁ, Eva. (1991). Řecké divadlo klasické doby. KLP.
-
VERNANT, JEAN-PIERRE. (1990). Myth and Tragedy in Ancient Greece. New York: Zone Books.
-
WILES, David. (2000). Greek theatre performance : an introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
|