Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Zahájení kurzu - Divadelní hra v rozhlase jako teoretický a dramaturgický problém 2) Sofoklés - Král Oidipús (2003, Kofránková); Euripidés - Ifigenie v Aulidě (1987, Kačer) 3) Shakespeare - Král Lear (1989, Horčička); Hamlet (2001, Jahodová) 4) PBR - neučí se! 5) Goethe - Urfaust (1979, Melč); Schiller - Loupežníci (2005, Engelová) 6) Hugo - Král se baví (2012, Vondrovic); Rostand - Cyrano z Bergeracu (1955, Pražský) 7) Ibsen - Nepřítel lidu (1996, Kofránková); Strindberg - Tanec smrti (2008, Pavlík) 8) Büchner - Vojcek (2008, Vrzák); Lorca - Krvavá svatba (1990, Melč) 9) Čechov - Strýček Váňa (1965, Červinka); Wilde - Bezvýznamná žena (1998, Jahodová) 10) Vrchlický - Drahomíra (1985, Melč), Čapek - Ze života hmyzu (1984, Lorman) 11) Mrožek - Na širém moři (1990, Melč); Ionesco - Lekce (1991, Horčička) 12) Broch - Vyprávění služky Zerlíny (2011, Kofránková); Dürrenmatt - Návštěva staré dámy (2018, Deáková) 13) Zápočtový týden - neučí se
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Divadelní hra v rozhlase. V ZS 2024/25 vyučuje Dr. Tomáš Bojda. Cílem semináře je představit problematiku rozhlasové adaptace divadelní hry, a to v průřezovém horizontu od antiky (Sofoklés), alžbětinského divadla (Shakespeare) či osvícenství (Goethe, Schiller) a romantismu (Hugo) po modernu (Ibsen, Strindberg) a absurdní drama (Ionesco). Probrány budou zásadní rozhlasové inscenace českých i zahraničních autorů, představena bude základní teoretická problematika, všímat si budeme vývoje inscenační poetiky, režijní tvorby, dramatugie, herectví a zejm. způsobu rozhlasové adaptace dramatického textu. Předmět je zakončen závěrečnou analýzou (psanou či mluvenou).
Absolutorium předmětu posiluje kompetence studenta v oblastech: - Znalost mediálního prostředí rozhlasu
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní prezenční účast v semináři, povolena jedna absence (vzhledem ke dvěma termínům, v nichž se seminář nebude konat).
|
Doporučená literatura
|
-
Bignell, J. (2013). An introduction to television studies. London: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Butler, J. G. (2012). Television: critical methods and applications. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Butler, J. G. (2010). Television style. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
-
Orlebar, J., & Bendová, H. (2012). Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
|