Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah 1) Organizace semestru, rozdělení úkolů, základní vymezení 2) Hana Kofránková - základní přehled díla, kontext 3) Základy analýzy rozhlasové režie (strukturalismus, sémiotika) 4) Adaptační dramaturgie 70. a 80. let, inspirace a učitelé (Jiří Horčička, Josef Červinka, Josef Melč) (možná účast Hany Kofránkové) 5) Monolog a dialog v rozhlase, strukturální sémiotika Jana Mukařovského a Jiřího Veltruského 6) Daniela Fischerová a kontinuita tvůrčí spolupráce (možná účast Daniely Fischerové) 7) Přemysl Rut a modelová komedie 8) Henrik Ibsen a William Shakespeare, adaptace divadelní hry 9) Komorní drama a dialogický princip. Základy režijně-herecké spolupráce 10) Rozhlasová četba a režijní styl 11) Poezie v rozhlase a režijní styl (možná účast Rudolfa Matyse) 12) Dramaturgická analýza, audionaratologie 13) Zápočtový týden
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V LS 2021 kurz vede dr. Tomáš Bojda. Cílem kurzu je objasnit základní teoretické aspekty zkoumání režijního stylu ve fikční rozhlasové tvorbě. Teoretická a metodologická východiska budou probírána na příkladech z režijního díla významné české rozhlasové režisérky Hany Kofránkové. Cílem kurzu je tedy kromě vysvětlení teoretického uvažování o režijním stylu reflektovat tvorbu režisérky, která s rozhlasem spolupracuje přes čtyřicet let, a jejíž dílo umožňuje v čase sledovat proměny režijní poetiky, dynamiku dramaturgie od 70. let do současnosti, a tak sledovat kontinuitu rozhlasové režijní práce.
- Orientace v dané problematice, osvojení si základních teoretických možností uvažování o rozhlasové režii - Schopnost analýzy režijního stylu - Přehled o rozhlasové tvorbě režisérky Hany Kofránkové - Metodologické zvládnutí strukturální sémiotiky v rozhlasové teorii - Schopnost dramaturgické analýzy, znalost souvislostí a proměny dramaturgie od 70. let do dnešní doby - Přehled ve fikčních žánrech rozhlasové tvorby
|
Předpoklady
|
Přednáška nevyžaduje předchozí školení v daném oboru, rozvíjí témata prezentovaná v předmětu Úvod do studia rozhlasu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Písemný test
Součástí přednášek budou společné poslechy a rozpravy, je tedy kladen důraz na prezenční účast. Zároveň studenti poslouchají pořady doma a píší o nich position papers, které v předstihu odevzdávají jako podklad k diskusi. Učí se tak formulovat názor, osvojují si odbornou terminologii, jsou nuceni samostatně odpovídat na položenou otázku. Formou průběžných drobných testů je ověřována znalost předepsané literatury. Jednotlivé aktivity jsou bodovány, dosažení plného počtu bodů (účast, position papers, průběžné testy) umožňuje dosáhnout dobré atestace.
|
Doporučená literatura
|
|