1) ideologie, propaganda, cenzura (vymezení terminologie a metodologických nástrojů) 2) propaganda v době předmoderní (umění ve službách feudalismu, kolonialismu, imperialismu či církve; Shakespearovo ztvárnění Richarda III. či Jindřicha VIII. aj.) 3) české národní obrození (reflexe národního uvědomění v literatuře a dramatu; Babička Boženy Němcové jakožto idealizovaný model české vesnice) 4) antisemitismus v českém umění 19. století (antisemitské či antijudaistické projevy v uměleckém a publicistickém diskurzu pozdního národního obrození; Pro strach židovský, mýtus o krásné Židovce atp.) 5) nacistická a fašistická propaganda (umělecké ztvárnění antisemitské a antibolševické propagandy, využívání mytologických symbolů, Jidáš a Ahasver, filmy Leni Riefenstahlové aj.) 6) frankfurtská škola (neomarxistické chápání propagandy, chápání Hollywoodu jakožto propagandistického nástroje kapitalistické či konzervativní ideologie, Adornův a Horkheimerův koncept dialektiky osvícenství) 7) specifika propagandy v USA (studená válka v audiovizuální mainstreamové tvorbě, Mccarthismus, americká protifašistická propaganda, Strýček Sam aj.) 8) propaganda v pojetí post-strukturalistických filozofů (dekonstrukce propagandistických textů, Baudrillardova trilogie o "válce, která nebude, není a nebyla", simulace a simulákra aj.) 9) "válka o Orwella" (umělecké i publicisticko-politické snahy o apropriaci Orwellova odkazu) 10) postkolonialismus (současná/postmoderní reflexe evropského kolonialismu, kolonialistická propaganda v textech Rudyarda Kiplinga, její negace v dílech magických realistů či G. Orwella, teorie E. Sayda, G. Spivakové či H. Bhabhy) 11) současná Čína (specifika státní propagandy v současné Číně, užívání kreslených seriálů pro děti či válečných akčních filmů pro dospělé, "plíživé" budování kultu osobnosti prezidenta Xi) 12) propaganda v kontextu ruské invaze na Ukrajinu (umělecké i publicistické nástroje současné propagandy, první "válka memů", první válka využívající masově Tik-Tok, Instagram i jiné sociální sítě, role influencerů v kontextu válečného konfliktu) LITERATURA Adorno, Theodor - Horkheimer, Max: Dialektika osvícenství - filozofické fragmenty, česky 2009 Baudrillard, Jean: Simulacra and Simulation, 1994 Baudrillard, Jean: Symbolic Exchange and Death, 1993 Cole, Robert: Propaganda in Twentieth Century War and Politics, 1996 Chomsky, Noam - Herman, Edward S.: Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media, 1988 Chomsky, Noam: Media Control: The Spectacular Achievements of Propaganda, 1997 Jovett, Gath - O'Donnell, Victoria: Propaganda and Persuasion, 2011 Romeo, Nick: Is Literature the Most Important Weapon of Propaganda?, The Atlantic, 17. 6. 2014 Shanahan, James (ed.): Propaganda without Propagandists? Six Case Studies in U.S. Propaganda, 2001 Zeman, Zbyněk: Nazi Propaganda, 1964 Zeman, Zbyněk: Selling The War, 1978
|
V ZS 2022 uvedeme v tomto kurzu přednášku Umění jako nástroj propagace, výuka každé pondělí v čase 9:45 - 10:30, filmový sál. Kurz povede Mgr. David Jirsa, Ph.D., vyučující Univerzity Palackého v Olomouci, podcaster (Na potítku), překladatel, bohemista. Vystudoval českou filologii a žurnalistiku, v rámci doktorského studia se zabýval kategorizací syntetické a analytické avantgardy. Je šéfredaktorem literární revue Aluze. Cílem kurzu je jednak poskytnutí stručného přehledu dějin propagandy a její klasifikace, jednak analýza a interpretace rozdílných přístupů k propagandě aplikovaných napříč dějinami i kulturními/teritoriálními sférami (feudální Evropa, moderní a postmoderní euroamerická oblast, současná Čína). Interpretace budou zaměřené především na umělecké texty využívané k tvorbě propagandy, menší důraz bude kladený na tiskoviny či nová média.
|