Název předmětu | Rozhlas a literatura 1 |
---|---|
Kód předmětu | KDU/ROL1 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
Divadelní hra v rozhlase. V ZS 2024/25 vyučuje Dr. Tomáš Bojda. Cílem semináře je představit problematiku rozhlasové adaptace divadelní hry, a to v průřezovém horizontu od antiky (Sofoklés), alžbětinského divadla (Shakespeare) či osvícenství (Goethe, Schiller) a romantismu (Hugo) po modernu (Ibsen, Strindberg) a absurdní drama (Ionesco). Probrány budou zásadní rozhlasové inscenace českých i zahraničních autorů, představena bude základní teoretická problematika, všímat si budeme vývoje inscenační poetiky, režijní tvorby, dramatugie, herectví a zejm. způsobu rozhlasové adaptace dramatického textu. Předmět je zakončen závěrečnou analýzou (psanou či mluvenou). OBSAH 1) Zahájení kurzu - Divadelní hra v rozhlase jako teoretický a dramaturgický problém 2) Sofoklés - Král Oidipús (2003, Kofránková); Euripidés - Ifigenie v Aulidě (1987, Kačer) 3) Shakespeare - Král Lear (1989, Horčička); Hamlet (2001, Jahodová) 4) PBR - neučí se! 5) Goethe - Urfaust (1979, Melč); Schiller - Loupežníci (2005, Engelová) 6) Hugo - Král se baví (2012, Vondrovic); Rostand - Cyrano z Bergeracu (1955, Pražský) 7) Ibsen - Nepřítel lidu (1996, Kofránková); Strindberg - Tanec smrti (2008, Pavlík) 8) Büchner - Vojcek (2008, Vrzák); Lorca - Krvavá svatba (1990, Melč) 9) Čechov - Strýček Váňa (1965, Červinka); Wilde - Bezvýznamná žena (1998, Jahodová) 10) Vrchlický - Drahomíra (1985, Melč), Čapek - Ze života hmyzu (1984, Lorman) 11) Mrožek - Na širém moři (1990, Melč); Ionesco - Lekce (1991, Horčička) 12) Broch - Vyprávění služky Zerlíny (2011, Kofránková); Dürrenmatt - Návštěva staré dámy (2018, Deáková) 13) Zápočtový týden - neučí se
Studující se naučí analyzovat auditivní díla v kontextu literární teorie a rozhlasových studií. |
Předpoklady |
Předmět nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
aktivní účast na semináři Prezentace vlastního analytického příspěvku Poslech a příprava z hodiny na hodinu Závěrečná mluvená/psaná analýzy |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |