Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je vyučován externisty*kami. Každému tematickému bloku je věnována jedna dvouhodina; první hodina uvádí do problematiky teoretickým způsobem, druhá prohlubuje její porozumění skrze aktivizační výukové metody (seminář, workshop apod.). 1. Úvodní hodina 2.-3. Performativita byzantské liturgie - Alena Sarkissian 4.-5. Performance a performativita v současném vizuálním umění - Jan Zálešák 6.-7. Performativita soudního jednání - Martin Langhans 8.-9. Oděv jako měkká architektura - Danica Pišteková 10.-11. Performativita a populismus - Petr Krčál a Vladimír Naxera 12.-13. Performance a performativita v sociologii - Csaba Szaló
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Smyslem kurzu je představit studujícím koncepty performance a performativity způsobem rozšiřujícím obecné seznámení s nimi, jež je náplní základních oborových kurzů, případně jejich aplikace v předmětech kmenových vyučujících katedry. V tomto kurzu budete mít naopak možnost se seznámit s použitím obou pojmů, jež jsou základem tzv. performativních studií, ve výzkumech primárně mimodivadelních událostí (sociologie, politologie, religionistika apod.). Cílem kurzu je mimo jiné ukázat, že mezi uměleckými a mimouměleckými události neexistuje nepřeklenutelná propast, ale že oba typy událostí lze s výhodou zkoumat pomocí totožných metodologických nástrojů.
Na konci kurzu budou studující schopni vysvětlit podstatu pojmů performance a performativita; vysvětlit a ukázat na příkladech, jak je možné s těmito pojmy pracovat jako s metodologickými nástroji při zkoumání různých typů kulturních představení; vysvětlit a na příkladech ukázat, co z perspektivy performančních studií spojuje divadelní a nedivadelní, obecněji umělecké a mimoumělecké typy událostí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- Pravidelná docházka (min. 70%) - Práce v hodinách - Domácí práce (četba zadaných textů, případně drobný praktický úkol) - Závěrečný projekt (zpracování vybraného tématu pomocí vybraného média - text, videoesej, podcast apod.)
|
Doporučená literatura
|
-
Koubová, Alice, Eliška Kubartová. (2021). Terény performance. Praha: NAMU.
|