Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Program LS 2021/22 Zaměření na praktické rozvíjení kritických schopností studentů, na umění diskuse, argumentace a písemné reflexe divadelní události. Publikování studentských reflexí na zpravodajském a kritickém serveru Divá báze. Zaměření na produkce olomouckých divadel (Moravské divadlo, Divadlo Tramtarie, Divadlo na cucky) i na představení mimo Olomouc. Konkrétní inscenace pro reflexe budou určeny v průběhu semestru podle aktuální nabídky divadel. Tematické okruhy: 1. Vstupní diskuse na téma současné divadlo a současná divadelní kritika. Současné možnosti divadelní kritiky. Přehled časopisů, odborných periodik, internetových médií, osobností kritiků. 2. Vztah divadla a kritiky. Zaměření na současné tendence divadelní kritiky, její reflektování aktuálních trendů v divadelním kontextu formou vyhodnocení rozsahu současné divadelní kritiky v časopisech a internetových médiích. Prezentace studentského katedrového serveru divabaze.cz. 3. Teoreticko-historické vymezení divadelní kritiky, funkce kritiky, cíl, úkol a kritéria Seznámení s teoretickými názory na divadelní kritiku 20. století formou studia zadané literatury - J. Grossman, V. Havel, Z. Hořínek, J. Císař, P. Pavlovský, R. Barthes, T. S. Eliot, P. Pavis aj. Profil divadelního kritika - předpoklady a kritéria pro divadelně-kritickou reflexi, vlastnosti kritické osobnosti. 4. Aspekty hodnotícího soudu. Otázka objektivity a subjektivity kritického soudu. Forma diskuse a konkrétních příkladů textů. Metakritika (příklady kritického stylu v souvislosti s charakterem média a adresátem kritiky). 5. Typologie divadelně-kritických žánrů. Základní struktura kritických textů. 6. Problematika kritiky on-line, prezentace prvních reflexí. 7. Vyhodnocení studentských reflexí s ohledem na zadaný žánr a styl. 8. Kritická analýza představení/inscenace. Zaměření na inscenační složky, umění popisu hereckého výkonu, interpretace tématu - forma korekce studentských textů. 9. Aspekty divadelně-kritické reflexe, míra vyjádření hodnotícího stanoviska, poměr subjektivního a objektivního přístupu - demonstrace na studentských reflexích. 10. Znalost a zařazení díla do širšího divadelního kontextu formou korekce studentských textů. 11. Prezentace studentských kritických reflexí - ediční praxe serveru Divá báze. 12. Prezentace vzniklých kritických textů a jejich vyhodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je objasnit problematiku divadelní kritiky jako součásti divadelní vědy, vyhodnotit její funkce, cíle a prostředky, nastínit současné možnosti divadelní kritiky a prezentovat základní divadelně-kritické žánry. Důraz je kladen na praktické rozvíjení kritických schopností studentů, na umění diskuse, argumentace a písemné reflexe divadelní události.
Student prokazuje teoretické i praktické znalosti z oblasti divadelní kritiky v jejím historickém i současném kontextu. Je schopen vyjmenovat funkce, cíl i kritéria divadelní kritiky, určit divadelně-kritické žánry a jejich strukturu v souvislosti s typem médií i adresátem kritických reflexí. Student je schopen prakticky aplikovat teoretické aspekty divadelní kritiky v samostatných písemných textech. Je schopen na základě analýzy divadelního artefaktu vyjádřit vlastní kritický soud, diskutovat a obhajovat své názory odborně formulovanými argumenty. Student je schopen vytvořit strukturovaný kritický text analyzující současný divadelní artefakt. Dokáže kriticky posoudit a konfrontovat jednotlivé divadelní události a zařadit je do širšího stylového, žánrového či druhového kontextu. Má kompetenci pro samostatnou kritickou činnost v tištěných i elektronických médiích.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí teorie divadla v rozsahu prvního ročníku studia (divadelní seminář - analýza, úvod do studia divadla, seznámení se nejméně s dvěma tituly z uvedené odborné literatury pro vstupní diskusi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavek aktivní diskuse. Studenti vypracují samostatné referáty z odborné literatury (pro úvodní lekce) v průběhu semestru vypracují 3 samostatné písemné reflexe na základě dohodnutého zadání (reflexe vybrané inscenace, jednotlivé divadelněkritické žánry, mapování olomouckého divadla, divadelní přehlídky apod.) Učast v semináři je povinná v rozsahu 75% docházky. Podmínkou udělení atestece je získání 100 bodů. Student získává: 20 bodů za diskusní aktivitu v seminářích 20 bodů za prezentaci vstupu do problematiky podle zadaného teoretického textu 60 bodů za odevzdání 3 divadelněkritických textů/recenzí / případně 2 recenzí publikovaných na serveru Diva báze
|
Doporučená literatura
|
-
BARTHES, Roland. (1997). Kritika a pravda. Praha - Liberec.
-
CÍSAŘ, Jan. (1994). Kdybychom to tak věděli. Divadelní noviny .
-
ČERNÝ, Václav. (1968). Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno.
-
Grossman, J., Dvořák, J., Klíma, M., & Jindrová, Z. (2000). Jan Grossman. Praha: Nakladatelství Pražská scéna.
-
HAVEL, Václav. (1999). O kritice. Praha, Spisy 3.
-
HOŘÍNEK, Zdeněk. (2001). Kritický paradox. Praha, Divadelní revue 12, 2001, č. 4, s.3-8.
-
LJUBKOVÁ, Marta. (2008). Divadelní kritika v kómatu? . Praha, A2, 2008, č. 50.
-
MACHALICKÁ, Jana. (1998). Kdokoliv může psát cokoliv. Literární noviny , Literární noviny .
-
PAVIS, Patrice. (2010). Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení. Praha, Divadelní revue 21, 2010, č. 1, s. 12.
-
PAVLOVSKÝ, Petr. (2004). Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha.
-
PŠENIČKA, Martin. (2010). Nejen k postdramatickému konceptu Hanse-Thiese Lehmanna. Praha, Divadelní revue 2010, č. 1., s. 28-49.
-
RUTTE, Miroslav. (1940). 20 kázání o divadle. Praha.
-
ŠALDA, F. X. (1987). O věcech divadelních. Praha.
-
Štěrbová, A., Šimáček, I., & Štefanides, J. (1990). O současném činoherním divadle. Ostrava: Profil.
-
TRPIŠOVSKÝ, Lukáš. (2008). Co kritik neuvidí a určitě nenapíše. Praha, Svět a divadlo 2008, č. 1, s.30.
|